Show simple item record

dc.contributor.authorSavolainen, Jenna
dc.date.accessioned2017-05-17T08:42:01Z
dc.date.available2017-05-17T08:42:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53979
dc.description.abstractTiivistelmä – Abstract Suomalainen ylioppilastutkinto on käymässä läpi merkittävää muutosta, sillä vuoteen 2019 mennessä kaikki ylioppilastutkintoon kuuluvat kokeet tehdään sähköisessä muodossa. Kannettavalla tietokoneella tehtävän ylioppilaskokeen nähdään sopivan paremmin tämän päivän lukiolaisille, sillä nuoret käyttävät teknologiaa arjessaan enemmän kuin koskaan. Sähköisten kokeiden tekemiseen käytetty Abitti-järjestelmä mahdollistaa myös monipuolisempien koetehtävien luomisen, sillä nyt niissä voidaan hyödyntää ääntä, kuvia tai videoita. Sähköisten kokeiden suunnitteluun keskittyvän ja muutosprosessia johtavan Digabi-projektin työryhmä koostuu alan asiantuntijoista, jotka etsivät parhaita ratkaisuja niin kokeissa käytettävään teknologiaan kuin itse koesisältöihinkin liittyen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuitenkin keskittyä lukiolaisten näkökulmaan ja selvittää heidän mielipiteitään sähkoistä ylioppilaskoetta kohtaan. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä hyödynnettiin haastatteluja. Neljän haastattelutuokion aikana yhdeksää ensimmäisen vuoden lukiolaista haastateltiin pareittain tai kolmen hengen ryhmissä. Tulokset osoittavat, että lukiolaisten mielipiteet olivat odotettua neutraalimpia, sillä kukaan haastateltavista ei osoittanut selvää kielteisyyttä sähköistyvää ylioppilastutkintoa kohtaan. Teknologiaan liittyvät kysymykset ja näppäimistöllä kirjoittaessa tapahtuvat virheet olivat huolenaiheita, jotka toistuivat vastauksissa, mutta toisaalta teknologian nähtiin myös nopeuttavan kirjoittamista ja esimerkiksi poistavan huonon käsialan vaikutuksen koesuoritukseen. Opiskelijat olivat selvästi jo tottuneet ajatukseen sähköisestä ylioppilastutkinnosta, mutta toivoivat teknologisten kysymysten selviävän ajan ja harjoituksen myötä.en
dc.format.extent23
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherylioppilastutkinto
dc.subject.othersähköiset ylioppilaskirjoitukset
dc.subject.otherkielitaidon arviointi
dc.titleDigitalize it! : Upper secondary school students’ views on the digitalized matriculation examination
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705172381
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2017-05-17T08:42:01Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright