dc.contributor.author | Kuosmanen, Anna | |
dc.date.accessioned | 2017-05-11T14:25:21Z | |
dc.date.available | 2017-05-11T14:25:21Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53907 | |
dc.description.abstract | Nykyajan globalisoituneessa ja digitalisoituneessa maailmassa monikielisissä ympäristöissä elävien ihmisten lukumäärä kasvaa jatkuvasti. Lähetyslapset ovat erinomainen esimerkki tällaisista ihmisistä, joiden elämässä monikielisyydellä on merkittävä rooli, sillä heidän arkipäivässään on läsnä useampi kieli kuin heidän äidinkielensä. Tällä on luonnollisesti suuri vaikutus myös heidän kielellisiin identiteetteihinsä, sillä nykypäivän kielentutkimuksen näkökulmasta kielen ja identiteetin nähdään olevan lähes erottamattomia toisistaan.
Aikaisemmin suomalaisia lähetyslapsia on tutkittu lähinnä kotimaahan paluun jälkeisen suomalaiseen yhteiskuntaan ja koulujärjestelmään jälleensopeutumisen näkökulmasta, mutta lähetyslasten kielellisiä identiteettejä ei ollut tähän asti tutkittu lainkaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli täten täyttää tämä aukko selvittämällä, minkälaisia kielellisiä identiteettejä suomalaisille lähetyslapsille on muodostunut. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin semistrukturoituja haastatteluja, joita pidettiin kolmelle osallistujalle. Haastateltavat olivat kaikki viettäneet suurimman osan elämästään ulkomailla lähetyslapsina ja he olivat palanneet Suomeen lähetyskentältä teini-ikäisinä. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimukseni osoitti, että vaikka suomi oli kaikkien osallistujien äidinkieli, he kokivat jonkintasoisia epävarmuuden tunteita suomen kielen taitojaan kohtaan. Tästä huolimatta kaikki kuitenkin kokivat, että suomen kieli kuuluu heille. Tulokset osoittivat myös, että englannin kielellä ja monikielisyydellä on erityisen merkittävä rooli osallistujien kielellisissä identiteeteissä, mikä oli havaittavissa esimerkiksi tavoista, joilla osallistujat käyttivät osaamiaan kieliään ja vaihtoivat eri kielten välillä. Lisäksi paluu Suomeen oli kaikille osallistujille merkittävää aikaa heidän kielellisten identiteettiensä muodostumisessa. | fi |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | missionary kid | |
dc.subject.other | MK | |
dc.subject.other | linguistic identity | |
dc.subject.other | multilingualism | |
dc.subject.other | third space | |
dc.title | "I feel that I am a world citizen and don’t really belong anywhere" : investigating linguistic identities of three Finnish missionary kids | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705112304 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2017-05-11T14:25:21Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |