"I feel that I am a world citizen and don’t really belong anywhere" : investigating linguistic identities of three Finnish missionary kids
Nykyajan globalisoituneessa ja digitalisoituneessa maailmassa monikielisissä ympäristöissä elävien ihmisten lukumäärä kasvaa jatkuvasti. Lähetyslapset ovat erinomainen esimerkki tällaisista ihmisistä, joiden elämässä monikielisyydellä on merkittävä rooli, sillä heidän arkipäivässään on läsnä useampi kieli kuin heidän äidinkielensä. Tällä on luonnollisesti suuri vaikutus myös heidän kielellisiin identiteetteihinsä, sillä nykypäivän kielentutkimuksen näkökulmasta kielen ja identiteetin nähdään olevan lähes erottamattomia toisistaan.
Aikaisemmin suomalaisia lähetyslapsia on tutkittu lähinnä kotimaahan paluun jälkeisen suomalaiseen yhteiskuntaan ja koulujärjestelmään jälleensopeutumisen näkökulmasta, mutta lähetyslasten kielellisiä identiteettejä ei ollut tähän asti tutkittu lainkaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli täten täyttää tämä aukko selvittämällä, minkälaisia kielellisiä identiteettejä suomalaisille lähetyslapsille on muodostunut. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin semistrukturoituja haastatteluja, joita pidettiin kolmelle osallistujalle. Haastateltavat olivat kaikki viettäneet suurimman osan elämästään ulkomailla lähetyslapsina ja he olivat palanneet Suomeen lähetyskentältä teini-ikäisinä. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisia menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimukseni osoitti, että vaikka suomi oli kaikkien osallistujien äidinkieli, he kokivat jonkintasoisia epävarmuuden tunteita suomen kielen taitojaan kohtaan. Tästä huolimatta kaikki kuitenkin kokivat, että suomen kieli kuuluu heille. Tulokset osoittivat myös, että englannin kielellä ja monikielisyydellä on erityisen merkittävä rooli osallistujien kielellisissä identiteeteissä, mikä oli havaittavissa esimerkiksi tavoista, joilla osallistujat käyttivät osaamiaan kieliään ja vaihtoivat eri kielten välillä. Lisäksi paluu Suomeen oli kaikille osallistujille merkittävää aikaa heidän kielellisten identiteettiensä muodostumisessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
"[English] is a part of who I am" : investigating English majors' linguistic identities
Peijonen, Pauliina (2016)Vaikka monikielisyys ei olekaan uusi ilmiö, on siitä esimerkiksi kehittyvän teknologian ja kansainvälisen liikkuvuuden kautta tullut yhä näkyvämpi osa nykypäivän maailmaa. Englannin leviäminen ympäri maailmaa on yksi osa ... -
Investigating the language practices and perspectives of language students in a Finnish university
Liimatainen, Piia (2022)Globalisoituvassa maailmassa omaa kielellistä repertuaariaan on yhä helpompi kasvattaa, kun kielelliset resurssit tulevat helpommin saataville. Muutokset kielten jakautumisessa ja käytössä ovat synnyttäneet uudenlaisia ... -
Do concepts and methods have ethics?
Laihonen, Petteri (Language on the Move, 2020) -
Struggle and banality of belonging to Europe : Cultural Europeanization from the perspective of the Central and East European citizens
Mäkinen, Katja; Kaasik-Krogerus, Sigrid (Routledge, 2023)The European Union (EU) has developed cultural policy initiatives that seek to promote cultural Europeanization with the purpose of constructing European identity narratives and facilitating citizens’ sense of belonging ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.