University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"[English] is a part of who I am" : investigating English majors' linguistic identities

Thumbnail
View/Open
821.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Peijonen, Pauliina
Date
2016
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Vaikka monikielisyys ei olekaan uusi ilmiö, on siitä esimerkiksi kehittyvän teknologian ja kansainvälisen liikkuvuuden kautta tullut yhä näkyvämpi osa nykypäivän maailmaa. Englannin leviäminen ympäri maailmaa on yksi osa tätä kehitystä, ja esimerkiksi Suomessa englanti on erityisen tärkeässä osassa kansainvälisen kommunikoinnin kielenä. Erityisen tärkeä monikielisyyden ja englannin rooli on suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden elämässä, jotka opiskelevat pääaineenaan englantia. Monikielisyyden vaikutuksista puhuttaessa on tärkeää ottaa huomioon myös identiteetti, koska nykypäivän kielitieteellisessä tutkimuksessa katsotaan kielen ja identiteetin suhteen olevan erittäin vankka. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin siis selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä englannin pääaineopiskelijat Jyväskylän yliopistossa ovat muodostaneet, keskittymällä erityisesti monikielisyyden rooliin näissä identiteeteissä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi haastattelu, joita pidettiinkin kolme kappaletta. Haastateltavat olivat kaikki nykyisiä Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoita. Tulokseni osoittivat, että vaikka opiskelijat luonnehtivat itseään erittäin taitaviksi englannin puhujiksi ja kokivat omien sanojensa mukaan olevansa monikielisiä, he eivät halunneet kutsua itseään monikielisiksi, koska eivät kokeneet taitojensa olevan syntyperäisten englannin puhujien tasolla. Monikielisyyteen koettiin siis vieläkin tarvittavan syntyperäinen kahden tai useamman kielen taito. ...
Keywords
multilingualism identity linguistic identity ESL
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604082034

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4794]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä 

    Mäki-Kuutti, Matias (2021)
    Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ...
  • “Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland 

    Peijonen, Pauliina (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ...
  • Schoolscapes in Multicultural Centers in Finland : How Staff Members Perceive Multilingualism 

    Ishimoto, Marino (2020)
    This study aims at exploring how multilingualism is represented in multicultural centers in Finland, and interpretations of these representations made by the staff members in multicultural centers through the lens of ...
  • Researching Adolescents’ Linguistic Repertoires in Multilingual Areas : Case Studies from South Tyrol and Finland 

    Zanasi, Lorenzo; Mård-Miettinen, Karita; Platzgummer, Verena (Multilingual Matters, 2023)
    In this chapter we present and compare two research experiences in the domain of linguistic repertoires (LRs) applied to the field of education. Our aim is to elucidate how we used different combinations of methods for ...
  • Conclusion: Lessons Learnt With and Through Visual Narratives of Lived Multilingualism, and a Research Agenda 

    Melo-Pfeifer, Silvia; Kalaja, Paula (Multilingual Matters, 2019)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre