"[English] is a part of who I am" : investigating English majors' linguistic identities
Vaikka monikielisyys ei olekaan uusi ilmiö, on siitä esimerkiksi kehittyvän teknologian ja kansainvälisen liikkuvuuden kautta tullut yhä näkyvämpi osa nykypäivän maailmaa. Englannin leviäminen ympäri maailmaa on yksi osa tätä kehitystä, ja esimerkiksi Suomessa englanti on erityisen tärkeässä osassa kansainvälisen kommunikoinnin kielenä.
Erityisen tärkeä monikielisyyden ja englannin rooli on suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden elämässä, jotka opiskelevat pääaineenaan englantia. Monikielisyyden vaikutuksista puhuttaessa on tärkeää ottaa huomioon myös identiteetti, koska nykypäivän kielitieteellisessä tutkimuksessa katsotaan kielen ja identiteetin suhteen olevan erittäin vankka. Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin siis selvittää, minkälaisia kielellisiä identiteettejä englannin pääaineopiskelijat Jyväskylän yliopistossa ovat muodostaneet, keskittymällä erityisesti monikielisyyden rooliin näissä identiteeteissä.
Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi haastattelu, joita pidettiinkin kolme kappaletta. Haastateltavat olivat kaikki nykyisiä Jyväskylän yliopiston englannin pääaineopiskelijoita. Tulokseni osoittivat, että vaikka opiskelijat luonnehtivat itseään erittäin taitaviksi englannin puhujiksi ja kokivat omien sanojensa mukaan olevansa monikielisiä, he eivät halunneet kutsua itseään monikielisiksi, koska eivät kokeneet taitojensa olevan syntyperäisten englannin puhujien tasolla. Monikielisyyteen koettiin siis vieläkin tarvittavan syntyperäinen kahden tai useamman kielen taito.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4794]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
Schoolscapes in Multicultural Centers in Finland : How Staff Members Perceive Multilingualism
Ishimoto, Marino (2020)This study aims at exploring how multilingualism is represented in multicultural centers in Finland, and interpretations of these representations made by the staff members in multicultural centers through the lens of ... -
Researching Adolescents’ Linguistic Repertoires in Multilingual Areas : Case Studies from South Tyrol and Finland
Zanasi, Lorenzo; Mård-Miettinen, Karita; Platzgummer, Verena (Multilingual Matters, 2023)In this chapter we present and compare two research experiences in the domain of linguistic repertoires (LRs) applied to the field of education. Our aim is to elucidate how we used different combinations of methods for ... -
Conclusion: Lessons Learnt With and Through Visual Narratives of Lived Multilingualism, and a Research Agenda
Melo-Pfeifer, Silvia; Kalaja, Paula (Multilingual Matters, 2019)