dc.contributor.advisor | Isomöttönen, Ville | |
dc.contributor.author | Ryynänen, Sari | |
dc.date.accessioned | 2017-05-11T11:48:30Z | |
dc.date.available | 2017-05-11T11:48:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1700723 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53906 | |
dc.description.abstract | Immateriaalioikeuksiin liittyvien sääntöjen ja haasteiden kohtaaminen on arkipäiväistynyt
opetuksessa. Opiskelijat saavat suurimman osan valmiuksistaan immateriaalioikeuksien
noudattamiseen ja ammatillisuuteen koulutuksestaan. Immateriaalioikeustietämys on nostanut merkitystään erityisesti tietotekniikan ammattilaisten vaatimuksena. Aihe on ajankohtainen ja opetussuunnitelmassa usein vähäiselle huomiolle jäävä. Opetuksen kehityksen suunta on opiskelijoiden omaa luovuutta tukevien ympäristöjen tehokkaampi hyödyntäminen, mutta niiden käyttö usein edellyttää aiempaa parempaa immateriaalioikeustietämystä. Tässä työssä selvitettiin, miten paljon ja millä tavoin immateriaalioikeuksia koskevat asiat ovat esillä tietotekniikan opetuskonferensseissa.
SIGCSE (Special Interest Group of Computer Science Education) on tietotekniikan opetuksen
kehittämiseen keskittyvä järjestö, joka on osa tietotekniikan tutkimuksen ja opetuksen
ACM-yhteisöä. Tämä tutkimus kävi järjestelmällistä kirjallisuuskartoitusta soveltamalla läpi kolmen eri-ikäisen ja -kokoisen SIGCSE-konferenssisarjan julkaisukokoelmat (Proceedings),
joita oli yhteensä 80 kappaletta. Julkaisuista kartoitettiin ne sähköisesti saatavilla
olevat paperit, joissa esiintyi käsittelyä immateriaalioikeuksista. Tulokset kerättiin koostetusti taulukkoihin, joista näkyvät numeerisesti esiintyvyys ja yleisyys. Poimituista papereista tehtiin aihealueen kategorisointia ja merkittävyystarkastelua. Työn tuloksena saatiin ensisijaisesti määrällistä tietoa immateriaalioikeuksien vähäisestä esiintymisestä tietotekniikan alan opetuksen johtavien konferenssien julkaisuissa. Mielenkiintoisinta tuloksissa oli, ettei digitalisaation aikakausi näytä juuri lainkaan lisänneen keskustelua immateriaalioikeuksista. | fi |
dc.description.abstract | Facing the rules and challenges of intellectual property rights has become more and more common in education. Students get most of their preparedness in intellectual property awareness and professionality from their education. Knowledge in intellectual property has made its merit especially as a requirement for an IT professional. The topic is current and receives less attention in the practice than is advised in the curriculum. The development of education is increasingly headed for using environments designed to enforce student innovation, but using them often requires better information of intellectual property. This study was conducted to find out, how much and in what way intellectual property is part of the research made for IT education.
SIGCSE (Special Interest Group of Computer Science Education) is a group part of an organization focused on researching and improving computer science education called ACM. This study applied systematic mapping study and went through three SIGCSE conferences of different age and size, having 80 conferences’ proceedings in total. For each of the proceedings the individual papers available in pdf were scouted and a word search was performed on them. The findings were collected in tables to find numeric information about the appearance and frequency. The collected papers were analysed and categorised. The results of this study gave proof that there is a very small amount of papers dealing with intellectual property in the top computer science education conferences. The most interesting result is that the digitalization era does not show increase in the visibility of intellectual property rights. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (62 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | SIGCSE | |
dc.title | Immateriaalioikeuksien esiintyminen SIGCSE-konferenssien julkaisuissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705112298 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2017-05-11T11:48:31Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | immateriaalioikeus | |
dc.subject.yso | kokoukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |