"Pojat ei kuiski" : lasten sukupuolen yhteys heidän toimintamahdollisuuksiinsa päiväkodissa
Date
2017Discipline
VarhaiskasvatusAccess restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimus tarkastelee lasten sukupuolta ja toimintamahdollisuuksia päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko sukupuoli yhteydessä toimintamahdollisuuksiin ja mitkä ovat siihen liittyviä rajoittavia tai mahdollistavia tekijöitä lasten näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 6-7-vuotiaita lapsia yhdessä keskisuuren kaupungin päiväkodissa. Haastattelut toteutettiin parihaastatteluina. Yhteensä tutkimukseen osallistui 5 tyttöä ja 5 poikaa. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että sukupuoli on yhteydessä toimintamahdollisuuksiin sekä rajoittavasti että mahdollistavasti. Rajoitteiden ja mahdollistavien tekijöiden määrässä ja laadussa oli eroja sukupuolten välillä. Lisäksi ilmeni tekijöitä, jotka olivat yhtä mahdollistavia tai rajoittavia molemmille sukupuolille. Tulosten mukaan ryhmässä oli yksi tyttö ja yksi poika, joiden toimintamahdollisuudet eivät olleet samanlaiset kuin muilla lapsilla.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että poikien toiminnan rajoitteet ja mahdollisuudet kietoutuivat heidän oletettuun ja toteutuvaan liikunnallisuuteensa ja tyttöjen heiltä odotettuun ja toteutuvaan rauhallisuuteensa. Lasten oli kuitenkin mahdollista rikkoa sukupuolirajoja hyväksytysti. Tässä tutkimuksessa tehtyjen johtopäätösten mukaan biologiseen sukupuolikäsitykseen pohjaava kasvatus ohjaa yhä ammattikasvattajien työtä, eikä Varhaiskasvatussuunnitelman (2016) mukainen sukupuolisensitiivinen kasvatus ole siirtynyt käytäntöön.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa : etnografinen lähestymistapa
Huusko, Henna (2015)Huusko, Henna. 2015. Lasten sukupuolittunut toiminta ja keskinäinen valta päiväkodissa. – Etnografinen lähestymistapa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 113 sivua ... -
”Kuka vaan voi tykätä pinkistä, pukeutua mekkoon, leikkiä robottia tai kiivetä puuhun” : sukupuolisensitiivinen kasvatus päiväkodissa varhaiskasvattajien kokemana
Lantela, Ella (2019)Sukupuolisensitiivisyys on ajankohtainen aihe varhaiskasvatuksen ja koulutuksen kentällä. Laki ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat velvoittavat yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kasvatuksen toteuttamisessa. Tämän ... -
Sukupuolisensitiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa : tapaustutkimus sukupuolen vaikutuksista päiväkodin toimintakulttuurissa
Honkanen, Janna (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten sukupuolisensitiivisyys näkyy varhaiskasvatuksen pedagogiikassa; sen suunnittelemisessa, toteuttamisessa, arvioimisessa ja kehittämisessä yhdessä suomalaisessa päiväkodissa. Tavoitteena ... -
Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
Saari, Saila (2020)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia ... -
Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä
Mikkonen, Anssi (2018)Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ...