Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPaula Eerola-Pennanen
dc.contributor.authorAla-Lahti, Sonja
dc.contributor.authorHaavisto, Anni
dc.date.accessioned2017-05-10T07:10:47Z
dc.date.available2017-05-10T07:10:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53855
dc.description.abstractTutkimus tarkastelee lasten sukupuolta ja toimintamahdollisuuksia päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko sukupuoli yhteydessä toimintamahdollisuuksiin ja mitkä ovat siihen liittyviä rajoittavia tai mahdollistavia tekijöitä lasten näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 6-7-vuotiaita lapsia yhdessä keskisuuren kaupungin päiväkodissa. Haastattelut toteutettiin parihaastatteluina. Yhteensä tutkimukseen osallistui 5 tyttöä ja 5 poikaa. Aineisto analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että sukupuoli on yhteydessä toimintamahdollisuuksiin sekä rajoittavasti että mahdollistavasti. Rajoitteiden ja mahdollistavien tekijöiden määrässä ja laadussa oli eroja sukupuolten välillä. Lisäksi ilmeni tekijöitä, jotka olivat yhtä mahdollistavia tai rajoittavia molemmille sukupuolille. Tulosten mukaan ryhmässä oli yksi tyttö ja yksi poika, joiden toimintamahdollisuudet eivät olleet samanlaiset kuin muilla lapsilla. Yhteenvetona voidaan sanoa, että poikien toiminnan rajoitteet ja mahdollisuudet kietoutuivat heidän oletettuun ja toteutuvaan liikunnallisuuteensa ja tyttöjen heiltä odotettuun ja toteutuvaan rauhallisuuteensa. Lasten oli kuitenkin mahdollista rikkoa sukupuolirajoja hyväksytysti. Tässä tutkimuksessa tehtyjen johtopäätösten mukaan biologiseen sukupuolikäsitykseen pohjaava kasvatus ohjaa yhä ammattikasvattajien työtä, eikä Varhaiskasvatussuunnitelman (2016) mukainen sukupuolisensitiivinen kasvatus ole siirtynyt käytäntöön.fi
dc.format.extent60
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersukupuoli
dc.subject.othertoiminta
dc.subject.othertoimintamahdollisuudet
dc.subject.otherpäiväkodit
dc.subject.othersukupuolisensitiivisyys
dc.title"Pojat ei kuiski" : lasten sukupuolen yhteys heidän toimintamahdollisuuksiinsa päiväkodissa
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705102265
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2017-05-10T07:10:48Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright