University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Toista tietä maisteriksi : maisteriopiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta Jyväskylän yliopistossa

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Skaniakos, Terhi
Date
2017
Discipline
Aikuiskasvatus

 
Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella Jyväskylän yliopiston maisterivai-heen opintoihin vuosina 2011 ja 2012 sisään otettujen opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti opiskelijat, jotka valitaan Jy-väskylän yliopistoon suorittamaan maisteriopintoja perustutkintoihin kuulu-vissa suomenkielisissä pääaineissa, ei siis erillisissä maisteriohjelmissa. Lisäksi kohderyhmän opiskelijat ovat suorittaneet vaadittavat taustaopintonsa jossakin muussa kuin Jyväskylän yliopistossa. Työn tavoitteena on selvittää, miten opis-kelijat ovat kokeneet ohjauksen siirtymävaiheessa maisteriopintoihin Jyväskylän yliopistoon, sekä opiskelujen aikana suhteessa opiskelukäytänteiden, opintojen, sekä asiantuntijuuden ja työelämäorientaation ohjaukseen sosiokonstruktivisti-sen ohjauskäsityksen mukaisesti. Aineisto on kerätty kyselytutkimuksella, joka lähetettiin sähköisesti kohde-joukolle loppuvuonna 2012. Vastauksia analysoidaan tilastollisin menetelmin kunkin ohjauskategorian sisällä sekä suhteessa taustamuuttujiin. Näin tarkastel-laan opiskelijoiden ohjauskokemuksia ja lopuksi pohditaan, miten tulokset suh-teutuvat aikaisempiin tutkimustuloksiin ohjauksesta ja aikuisopiskelusta. Tulosten mukaan maisteriopiskelijoiden kokemukset ohjauksesta ovat kes-kimäärin positiivisia erityisesti siirtymävaiheessa ja opintojen ohjaukseen liit-tyen. Opiskelijoilla on erittäin korkea opiskelumotivaatio, halu hankkia itselleen asiantuntijuutta ja positiivinen näkemys työllistymisestä tulevaisuudessa. Hy-väksilukuja ja täydentäviä siltaopintoja on opiskelijoilla suuri määrä. Ohjauksen kontekstit ja tahot, erityisesti opiskelijaa lähellä oleva ja toimiva henkilökunta ja muut opiskelijat ovat keskeisessä asemassa kaikilla ohjausalueilla. Ohjaus ei myöskään näyttäydy erillisenä toimintona, vaan kysymys on laajemmin siitä, mi-ten opiskelukäytänteet yleisesti tukevat opintoja ohjauksellisesti. Koulutuksen järjestäjän näkökulmasta olisi syytä miettiä miten ja minkälai-sin opetusjärjestelyin myös näitä ”toisia polkuja” kulkevia opiskelijoita voitaisiin tukea ohjauksellisesti kohti mielekkäitä työuria. Tulevaisuudessa erilaisten ja –taustaisten opiskelijoiden kansallinen ja kansainvälinen liikkuvuus tulevat li-sääntymään, kun kandidaatin ja maisterin tutkinnot eriytetään opintotuessa ja jatkossa myös opinto-oikeuksissa. Vahvan opintojen ohjauksen lisäksi ohjauk-sessa on syytä kiinnittää huomiota opiskelijoiden työelämäorientaatioon ja asi-antuntijana kehittymisen tukemiseen. Lisäksi opiskelukäytänteiden omaksumi-nen ja psykososiaalinen tuki ovat keskeisessä asemassa opintojen sujuvuudessa. ...
Alternative title
Maisteriopiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta Jyväskylän yliopistossa
Keywords
Jyväskylän yliopisto Kvantitatiivinen tutkimus opiskelijat ohjaus korkeakouluopiskelu yliopistot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705022147

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mistä ja millaisiin asioihin apua yliopistossa oikein saa? : generalistialojen opiskelijoiden kokemuksia yliopisto-opiskelusta ja ohjauksesta 

    Kaartinen, Riina (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää generalistialojen opiskelijoiden opiskelutarinoi-den perusteella millaisia ohjaustarpeita etenkin generalistialojen opiskelijoilla on ja miten he ovat kokeneet yliopiston ohjauspalvelut ...
  • "Ohjaus on kuin auttava käsi..." : opiskelijoiden kokemuksia opintojen ohjauksesta ja opiskelusta yliopistossa tiedekulttuurien näkökulmasta tarkasteltuna 

    Mäki-Teppo, Päivi; Silander, Petra (2001)
  • Kasvun aika kokemuksia opiskeluajan merkityksestä ja ohjauksesta yliopistossa 

    Hast, Mari; Katajamäki, Hanna (2008)
  • Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana 

    Toivanen, Jenni (2013)
    TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ...
  • Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä 

    Parkkonen, Susanna (2021)
    Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre