Mistä ja millaisiin asioihin apua yliopistossa oikein saa? : generalistialojen opiskelijoiden kokemuksia yliopisto-opiskelusta ja ohjauksesta
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää generalistialojen opiskelijoiden opiskelutarinoi-den perusteella millaisia ohjaustarpeita etenkin generalistialojen opiskelijoilla on ja miten he ovat kokeneet yliopiston ohjauspalvelut opintojensa aikana. Lisäksi tutkimuksella on tarkoitus kerätä opiskelijoiden kehitysehdotuksia yliopisto-ohjaukseen liittyen.
Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii R. Vance Peavyn sosiodynaamisen oh-jauksen malli, joka on laajalti hyväksytty ohjausteoria Pohjoismaissa ja Suomessa. Tut-kimusta tukee myös aiemmin osana Bolognan prosessia tehdyt suomalaiset ohjaustutki-mukset, joihin tukeudun tuloksia tarkastellessani. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on kerätty puolistrukturoituja teemahaastatteluita tehden. Tutkimusaineisto, eli opiskeli-joiden opiskelutarinat on analysoitu narratiivisin keinoin. Olen rajannut tutkimuskohteek-seni kolmannen vuoden opiskelijat humanistisesta sekä yhteiskuntatieteellisestä tiede-kunnasta.
Opiskelijoiden opiskelutarinoissa oli havaittavissa selkeitä yhtenäisiä ominaisuuksia ja siksi oli järkevää jakaa tarinat erilaisiin tarinatyyppeihin. Kolme tarinatyyppiä kuvasi opiskelijoiden erilaisia opiskelutarinoita ja ohjaustarpeita. Kaikkia tyyppejä yhdisti ajatus ohjausjärjestelmän kehittämisestä järjestelmällisempään suuntaan. Ohjauspalveluista tie-dottaminen sekä uraohjaamisen lisääminen koettiin merkittävimmiksi kehityskohdiksi yliopiston ohjauspalveluissa. Generalistialojen vaikutus korostui opiskelutarinoissa eri-tyisesti työelämään siirtymistä mietittäessä.
Hakusanat: ohjaus, yliopisto, generalistialat, sosiodynaaminen ohjaus, korkeakoulut
...


Alternative title
Generalistialojen opiskelijoiden kokemuksia yliopisto-opiskelusta ja ohjauksestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ohjaus on kuin auttava käsi..." : opiskelijoiden kokemuksia opintojen ohjauksesta ja opiskelusta yliopistossa tiedekulttuurien näkökulmasta tarkasteltuna
Mäki-Teppo, Päivi; Silander, Petra (2001) -
Toista tietä maisteriksi : maisteriopiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta Jyväskylän yliopistossa
Skaniakos, Terhi (2017)Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella Jyväskylän yliopiston maisterivai-heen opintoihin vuosina 2011 ja 2012 sisään otettujen opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti opiskelijat, jotka ... -
Kasvun aika kokemuksia opiskeluajan merkityksestä ja ohjauksesta yliopistossa
Hast, Mari; Katajamäki, Hanna (2008) -
”Opon ehkä pitäis olla vielä enemmän läsnä ja tiedostaa se, että miten opiskelijoilla oikeesti menee” : opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta
Helle, Nelli; Sirkka, Ella (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukio-opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita aikuislukion opinto-ohjauksesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hankkeen ”Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa ... -
Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
Toivanen, Jenni (2013)TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ...