Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa
Tekijät
Päivämäärä
2017Ohtonen, M. 2017. Parkourtekniikoiden harjoitteleminen koulujen liikuntasaleissa. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma 71 s.
Parkourissa perusliikkeinä ovat juoksu, hyppiminen, kiipeäminen ja tasapainoilu ja tavoitteena on edetä jokin välimatka mahdollisimman sujuvasti ja taloudellisesti rakennettua ympäristöä luovasti hyväksikäyttäen. Kyseessä on monipuolinen nuorisoliikuntalaji, joka on viime vuosina kasvattanut vahvasti suosiotaan erityisesti nuorten parissa. Parkouria voi kouluissa harjoitella niiden alueelta löytyvillä rakennelmilla sekä koululiikunnassa käytettävällä välineistöllä. Pääasia on, että rakennettu ympäristö ei ole rajoite vaan mahdollisuus. Käytännössä siinä voidaan käyttää myös lähipuistoja ja pihoja. Parkourissa ei kilpailla muita vastaan vaan pyritään kehittymään muilta oppimalla ja yhdessä tekemällä. Siksi se sopiikin monen kilpailupainotteisen lajin lisäksi hyvin kouluun. Parkourin aloituskynnys on matala, koska rahallinen panostus on pieni ja harjoittelupaikkoja löytyy helposti. Parkour kehittää fyysistä puolta. Harrastaminen vaatii koko kehon työskentelyä ja sitä kautta parantaa kehonhallintaa sekä vahvistaa luita ja niveliä oikein tehtynä. Siitä on myös hyötyä arkielämässä niin liikkumisen kuin myös luovan ajattelutavan kehittymisen kannalta.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli kerätä materiaalipaketti parkourin opettamiseen kouluissa. Tutkielmaan on kerätty ideoita ja tapoja opettaa parkouria koulujen liikuntavälineillä. Niistä tuotettiin lopuksi kuvitettu ”opas parkourin opettamiseen liikuntasaleissa” (OSA2) opettajien ja ohjaajien käyttöön. Internetissä materiaali on helposti saavutettavissa ja kuvat helpottavat liikkeitten ja ideoiden ymmärtämistä. Aineistoa on kerätty Jyväskylän alueen parkourkerhoista. Se sisältää monia ideoita, joihin on lisätty erilaisia sovellusmahdollisuuksia eritasoisten ryhmien huomioimiseksi. Tällaista sisäopetukseen suunniteltua materiaalia ei ole aiemmin kerätty, joten se voi helpottaa huomattavasti parkourin opetuskynnystä. Kouluista ympäri Suomen löytyy suurin piirtein samanlainen välineistö, jota tässä työssä on hyödynnetty. Siten aineiston soveltaminen on maanlaajuisesti mahdollista, lähtien Jyväskylästä ja edeten aina pienimmille paikkakunnille asti.
...
Ohtonen, M. 2017. Practicing parkour techniques in school gyms. Faculty of Sport and Health Sciences, University of Jyväskylä, Master’s Thesis of Sport Pedagogy, 71 pp.
The basic maneuvers in parkour are running, jumping, climbing and balancing. The aim of the sport is to travel in a smooth and economical motion by using pre-existing structures. It is a versatile sport that has been growing rapidly especially among the young. Practicing parkour is possible in the school environment with the gymnastic equipment in the gym. The main principle of parkour is that the environment presents an opportunity rather than an obstacle. Practicing parkour can take place in any public areas, such as parks and public yards. There is no peer competition in parkour. Instead, the aim is to learn from others and develop one’s own skillset in order to become better at the sport. That is why parkour complements other, more competitive sports well in physical education. Parkour is a good choice for beginners because it is inexpensive and you can practice it anywhere. When performed correctly, parkour is a full-body workout that improves motor control and strengthens bones and joints. This benefits the health, as well as the creative thinking of the practitioner.
The aim of this study was to collect education material on how to teach parkour in schools. The study includes a compilation of ideas and methods on teaching parkour using ordinary school equipment. This material, that includes instructional images, will be released online for PE teachers and sport instructors to use. That way it can be reached easily and pictures are there to make the techniques and ideas understandable, so that they are done properly. The material has been gathered from the parkour clubs around the Jyväskylä area. There are many ideas with possibilities to apply them when working with groups of varied skill levels. This type of indoor teaching material has not been gathered before, which is why it should facilitate the teaching of parkour. The school gym equipment around Finland is very similar to the one used in this study, so the material can be applied on the national scale.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motivoivaa motoristen perustaitojen oppimista seinille hyppien : Parkour-oppimateriaali koululiikuntaan ja harrastetoimintaan
Kantola, Juho; Laine, Ville (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tukea suomalaisten lasten ja nuorten liikuntataitojen, erityisesti motoristen perustaitojen kehittymistä motivoivalla tavalla parkourin oppimateriaalituotannon keinoin. ... -
Alueelliset erot koulujen liikuntasalien harrastekäytössä
Polari, Anni (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia alueellisia eroja koulujen liikuntasalien harrastekäytössä on kouluajan ulkopuolella. Tutkimuksessa tarkasteltiin koulujen rehtoreiden ja kuntien liikuntatoimien ... -
Voimaharjoittelun oppimateriaali yläkoulun liikunnanopettajille : voimaharjoittelun opas: materiaalia ja ideoita yläkoulun liikunnanopetukseen
Erola, Inka; Koivumäki, Pinja (2023)Tämän pro gradu- tutkielman tavoitteena oli tuottaa yläkoulun liikunnanopettajille voimaharjoittelun oppimateriaali. Oppimateriaali koostettiin tutustumalla aiheeseen liittyvään taustakirjallisuuteen, jonka pohjalta luotiin ... -
Lisää liikettä KOLIKO-hankkeella? : Koulun liikuntakoordinaattorit liikettä lisäämässä -hankkeen vaikutukset koulujen toimintakulttuuriin ja liikuntakäytäntöihin
Sirén, Ida-Maria (2015)Ida-Maria Sirén (2015). Lisää liikettä KOLIKO-hankkeella? Koulun liikuntakoordinaattorit liikettä lisäämässä -hankkeen vaikutukset koulujen toimintakulttuuriin ja liikuntakäytäntöihin. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän ... -
Lasten ja nuorten liikkuminen muuttuvissa ympäristöissä
Itkonen, Hannu (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.