Show simple item record

dc.contributor.advisorEerola, Tuomas
dc.contributor.authorMustonen, Tiina
dc.date.accessioned2017-04-27T06:06:43Z
dc.date.available2017-04-27T06:06:43Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1700216
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53702
dc.description.abstractTutkimukseni käsittelee improvisointia ja sen osuutta pop/jazz-laulunopetuksessa. Tutkin sekä improvisoinnin vaikuttavuutta, että sen tuomia mahdollisuuksia opetuksen kehittämiseen. Tutkimukseni pyrkii selvittämään, kuinka improvisointia käytetään pop/jazz-laulutunnilla, millaisia opetusmenetelmiä on käytössä ja ovatko opettajat saaneet koulutusta improvisoinnin opetukseen. Tutkimuksen keskeisimpinä taustateorioina olen käyttänyt kahta erilaista taustateoriaa, Lucy Greenin informaaliin oppimiseen liittyvät tutkimukset sekä John Kratuksen seitsemän portaan improvisointimallin. Sähköinen kysely tutkimus toteutettiin keväällä 2011. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 28 pop/jazz-laulunopettajaa. Opettajat olivat keskimäärin 30–40-vuotiaita, Uudellamaalla työskenteleviä laulun tuntiopettajia. Kaikki opettajat kertoivat improvisoivansa sekä käyttävänsä improvisointia osana opetustaan. Improvisointia opetettiin kaikissa musiikkityyleissä ja opettajien opetusmenetelmät olivat räätälöity, sekä useammasta hyväksi koetusta menetelmästä että omista kokemuksista. Improvisointiin liittyvää koulutusta oli saanut ammattiopintojensa aikana vain 14 % opettajista riittävästi. Tutkimuksessa selvisi, että perinteinen mestari – kisälli -asenne on väistymässä ja luovien menetelmien myötä opettajat antavat oppilailleen enemmän tilaa ja vastuuta itse oppimisprosessista. Yleisesti opettajat kokivat, että improvisoinnin pitäisi olla vapaata, ellei puhuta tietyn genren sisällä vallitsevista säännöksistä. Improvisoinnin myötä yli 80 % kaikista tai useimmista oppilaista oli kehittynyt kuuntelemaan, omaamaan paremmat vuorovaikutustaidot, heittäytymään, hahmottamaan sekä käyttämään luovuuttaan. Opettajat kokivat turvallisen ilmapiirin ja luottamuksen luomisen yhdeksi opettajan tärkeimmäksi tehtäväksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (63 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherimprovisointi
dc.subject.otherlaulunopetus
dc.subject.otherpop/jazz
dc.subject.otherinformaali
dc.subject.otherkyselytutkimus
dc.titleImprovisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704272100
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.subject.methodKyselytutkimus
dc.date.updated2017-04-27T06:06:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysoimprovisointi
dc.subject.ysolaulaminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysopopmusiikki
dc.subject.ysojazz
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record