University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Improvisoinnin opetus pop/jazz-laulutunnilla

Thumbnail
View/Open
924.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mustonen, Tiina
Date
2012
Discipline
MusiikkitiedeMusicology

 
Tutkimukseni käsittelee improvisointia ja sen osuutta pop/jazz-laulunopetuksessa. Tutkin sekä improvisoinnin vaikuttavuutta, että sen tuomia mahdollisuuksia opetuksen kehittämiseen. Tutkimukseni pyrkii selvittämään, kuinka improvisointia käytetään pop/jazz-laulutunnilla, millaisia opetusmenetelmiä on käytössä ja ovatko opettajat saaneet koulutusta improvisoinnin opetukseen. Tutkimuksen keskeisimpinä taustateorioina olen käyttänyt kahta erilaista taustateoriaa, Lucy Greenin informaaliin oppimiseen liittyvät tutkimukset sekä John Kratuksen seitsemän portaan improvisointimallin. Sähköinen kysely tutkimus toteutettiin keväällä 2011. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 28 pop/jazz-laulunopettajaa. Opettajat olivat keskimäärin 30–40-vuotiaita, Uudellamaalla työskenteleviä laulun tuntiopettajia. Kaikki opettajat kertoivat improvisoivansa sekä käyttävänsä improvisointia osana opetustaan. Improvisointia opetettiin kaikissa musiikkityyleissä ja opettajien opetusmenetelmät olivat räätälöity, sekä useammasta hyväksi koetusta menetelmästä että omista kokemuksista. Improvisointiin liittyvää koulutusta oli saanut ammattiopintojensa aikana vain 14 % opettajista riittävästi. Tutkimuksessa selvisi, että perinteinen mestari – kisälli -asenne on väistymässä ja luovien menetelmien myötä opettajat antavat oppilailleen enemmän tilaa ja vastuuta itse oppimisprosessista. Yleisesti opettajat kokivat, että improvisoinnin pitäisi olla vapaata, ellei puhuta tietyn genren sisällä vallitsevista säännöksistä. Improvisoinnin myötä yli 80 % kaikista tai useimmista oppilaista oli kehittynyt kuuntelemaan, omaamaan paremmat vuorovaikutustaidot, heittäytymään, hahmottamaan sekä käyttämään luovuuttaan. Opettajat kokivat turvallisen ilmapiirin ja luottamuksen luomisen yhdeksi opettajan tärkeimmäksi tehtäväksi. ...
Keywords
improvisointi laulunopetus pop/jazz informaali kyselytutkimus Kyselytutkimus laulaminen opetus popmusiikki jazz
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201704272100

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21192]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre