dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko. | |
dc.contributor.author | Mörsky, Elsi | |
dc.date.accessioned | 2017-04-20T15:42:57Z | |
dc.date.available | 2017-04-20T15:42:57Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1695343 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53640 | |
dc.description.abstract | Uudet opetussuunnitelmat otettiin sekä Suomen peruskouluissa että lukioissa vaiheittain käyttöön syksystä 2016 lähtien. Niiden aikaansaama keskustelu on ollut vilkasta, ja kaiken kaikkiaan opetuksen muutokset ovat yhteiskunnan digitalisoitumisen myötä olleet erittäin yleinen puheenaihe. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sähköistymisen vaikutuksia lukion opetukseen ruotsinopettajan näkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa opettajien omia näkemyksiä ja kokemuksia sähköistymisestä sekä opetuksen sisällön muuttumisesta sähköistymisen ja uuden opetussuunnitelman myötä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmähaastattelun avulla. Haastateltavana oli kolme ruotsinopettajaa, joilla on kokemusta lukion opettajan työstä useiden vuosien ajalta. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena ei ole antaa yleistettäviä tuloksia, vaan tarjota näkökulmia tutkittavaan aiheeseen. Saadut tulokset on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin periaatteisiin pohjautuen.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että sähköistymisestä on tullut osa opettajien arkea lähivuosien aikana. Mahdollisuus jakaa materiaalia, tehdä yhteistyötä sekä kollegoiden että opiskelijoiden kanssa paikasta riippumatta sekä oppitunneille erilaisten oppimateriaalien ja työskentelytapojen avulla saatu vaihtelu ovat esimerkkejä digitalisaation mukanaan tuomista hyvistä piirteistä. Huonoina puolina esille tulevat opiskelijoiden näkökulmasta mm. sosiaalisten taitojen heikentyminen, fyysiset ongelmat ja ruutuajan lisääntyminen sekä opettajalle kerääntyvät paineet teknisten taitojen riittävyydestä. Esteenä opettajan kehittymiselle nähdään esimerkiksi ajan, koulutuksen ja toimivien laitteiden puute.
Muutoksia opetuksen sisältöön on tuonut lähivuosien aikana eniten itse sähköistyminen, kun taas uusien opetussuunnitelmien vaikutus näkyy tällä hetkellä esim. arvioinnin kehittämisessä. Tutkimukseni mukaan sekä opettajan että opiskelijan mielenkiinto opetettavaa tai opiskeltavaa asiaa kohtaan säilyy parhaiten, mikäli sähköisen ja ns. perinteisemmän sisällön välillä vallitsee tasapaino. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (40 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | digitalisering | |
dc.subject.other | svensklärare | |
dc.subject.other | språklärare | |
dc.subject.other | gymnasium | |
dc.subject.other | läroplanen | |
dc.title | Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet | |
dc.title.alternative | Svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704202032 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.date.updated | 2017-04-20T15:42:58Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |