Tuotearvostelun luotettavuus
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tuotearvosteluita ja niiden luotettavuutta. Tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka luotettavina tuotearvosteluita pidetään ja mistä tekijöistä luottamuksen tai epäilyksen tunne arvostelussa rakentuu. Erityisen kiinnostavana nähdään arvosteluiden sävy: koetaanko joko positiivis- tai negatiivissävytteiset luotettavammiksi kuin vastapuolensa?
Aiempien tutkimustulosten valossa negatiiviset asiakaspalautteet ja arvostelut on koettu positiivisia vaikuttavammiksi, ja siihen perustuu myös tämän tutkimuksen keskeisin hypoteesi: oletetaan, että sävyllä on vaikutus tuotearvostelun luotettavuuteen ja että negatiivisia tuotearvosteluja pidetään luotettavampina kuin positiivisia. Tutkimus on toteutettu määrällisellä kyselyaineistolla ja analysoitu tilastollisia menetelmiä sekä laadullista teemoittelua hyödyntäen.
Olemassa olevasta tutkimuksesta lähimmäksi tämän tutkimuksen teemaa osuvat internetissä olevien asiakaspalautteiden luotettavuutta arvioivat tutkimukset, mutta puhtaasti tuotearvosteluiden näkökulmasta tutkimusta ei juuri ole olemassa. Asiakaspalautteen merkityksen nähdään kasvavan tulevaisuudessa entisestään, joten on mielenkiintoista ja tärkeää selvittää, mitkä tekijät tekevät siitä vaikuttavaa.
Tulosten perusteella voidaan sanoa hypoteesin osuneen oikeaan, mutta tuloksia ei voida pitää yleistämisen arvoisina tilastollisen merkitsevyyden saavuttamattomuuden sekä tutkimuksessa käytettyjen määrällisten menetelmien toteuttamiseen liittyvien puutteiden vuoksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4981]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luottamuksen luominen verkkosivuilla
Kangas, Maria (2021)Tämä tutkielma käsittelee luottamusta verkkosivuilla, siihen liittyviä haasteita ja keinoja luotettavan verkkosivun rakentamista varten. Tutkielmassa keskitytään luottamukseen, verkkosivuilla piileviin uhkiin ja sivujen ... -
SaaS-organisaatioiden luotettavuus kyberympäristössä : "Siellä se teknologia ja sitten on myös ihminen."
Väisänen, Mervi (2018)Tärkeintä kyberturvallisuusuhkia vastaan on organisaation luotettavuuden rakentaminen, joka on myös yksi organisaatioviestinnän tehtävistä. Kyberiskujen keinot ja määrä kasvavat koko ajan, joten talous, luottamus ja maine ... -
Young people and the trustworthiness of social media content
Sonninen, Saara (2023)Sosiaalisen median käytön yleistyminen ja siellä tuotetun sisällön lisääntyminen ja moninaistuminen on johtanut korostuneeseen tarpeeseen arvioida sisällön luotettavuutta. Jokainen sosiaalisen median käyttäjä kohtaa suuria ... -
Audience expectations and trust in online journalism
Manninen, Ville (Univerzita Karlova v Praze, 2018)Audience trust towards journalism gives meaning to the work of journalists. Yet this trust is in decline, which is threatening both media businesses and the society at large. This development is the worrisome but still ... -
Sourcing practices in online journalism : an ethnographic study of the formation of trust in and the use of journalistic sources
Manninen, Ville (Routledge, 2017)Arguably one of the most important factors of journalistic quality is careful source selection. Studies on online journalism have revealed working conditions which may lead to poor sourcing practices. This article seeks ...