Tuotearvostelun luotettavuus
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tuotearvosteluita ja niiden luotettavuutta. Tutkimus pyrkii selvittämään, kuinka luotettavina tuotearvosteluita pidetään ja mistä tekijöistä luottamuksen tai epäilyksen tunne arvostelussa rakentuu. Erityisen kiinnostavana nähdään arvosteluiden sävy: koetaanko joko positiivis- tai negatiivissävytteiset luotettavammiksi kuin vastapuolensa?
Aiempien tutkimustulosten valossa negatiiviset asiakaspalautteet ja arvostelut on koettu positiivisia vaikuttavammiksi, ja siihen perustuu myös tämän tutkimuksen keskeisin hypoteesi: oletetaan, että sävyllä on vaikutus tuotearvostelun luotettavuuteen ja että negatiivisia tuotearvosteluja pidetään luotettavampina kuin positiivisia. Tutkimus on toteutettu määrällisellä kyselyaineistolla ja analysoitu tilastollisia menetelmiä sekä laadullista teemoittelua hyödyntäen.
Olemassa olevasta tutkimuksesta lähimmäksi tämän tutkimuksen teemaa osuvat internetissä olevien asiakaspalautteiden luotettavuutta arvioivat tutkimukset, mutta puhtaasti tuotearvosteluiden näkökulmasta tutkimusta ei juuri ole olemassa. Asiakaspalautteen merkityksen nähdään kasvavan tulevaisuudessa entisestään, joten on mielenkiintoista ja tärkeää selvittää, mitkä tekijät tekevät siitä vaikuttavaa.
Tulosten perusteella voidaan sanoa hypoteesin osuneen oikeaan, mutta tuloksia ei voida pitää yleistämisen arvoisina tilastollisen merkitsevyyden saavuttamattomuuden sekä tutkimuksessa käytettyjen määrällisten menetelmien toteuttamiseen liittyvien puutteiden vuoksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luottamuksen luominen verkkosivuilla
Kangas, Maria (2021)Tämä tutkielma käsittelee luottamusta verkkosivuilla, siihen liittyviä haasteita ja keinoja luotettavan verkkosivun rakentamista varten. Tutkielmassa keskitytään luottamukseen, verkkosivuilla piileviin uhkiin ja sivujen ... -
SaaS-organisaatioiden luotettavuus kyberympäristössä : "Siellä se teknologia ja sitten on myös ihminen."
Väisänen, Mervi (2018)Tärkeintä kyberturvallisuusuhkia vastaan on organisaation luotettavuuden rakentaminen, joka on myös yksi organisaatioviestinnän tehtävistä. Kyberiskujen keinot ja määrä kasvavat koko ajan, joten talous, luottamus ja maine ... -
Audience expectations and trust in online journalism
Manninen, Ville (Univerzita Karlova v Praze, 2018)Audience trust towards journalism gives meaning to the work of journalists. Yet this trust is in decline, which is threatening both media businesses and the society at large. This development is the worrisome but still ... -
If Only They Knew : Audience Expectations and Actual Sourcing Practices in Online Journalism
Manninen, Ville (Routledge, 2020)This article answers the question “Are the sourcing practices in Finnish online journalism trustworthy?” Here, trustworthiness is operationalized as the fulfillment of audience expectations towards sourcing practices. To ... -
Towards a Trustful Digital World : Exploring Self-Sovereign Identity Ecosystems
Laatikainen, Gabriella; Kolehmainen, Taija; Li, Mengcheng; Hautala, Markus; Kettunen, Antti; Abrahamsson, Pekka (Association for Information Systems, 2021)In the current global situation—burdened by, among others, a vast number of people without formal identification, digital leap, the need for health passports and contact tracking applications—providing private and secure ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.