Kiinnostuksen ja laskusujuvuuden välinen yhteys
Tikkanen, Juhana. 2017. Kiinnostuksen ja matematiikan taitojen välinen yh- teys. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasva- tustieteen laitos. 31 sivua.
Tämä tutkimus käsittelee kiinnostuksen ja laskusujuvuuden välistä yhteyttä. Kiinnostus on jaettu kahteen osaan, matematiikkaan liittyvään kiinnostukseen sekä yleiseen oppiaineisiin liittyvään kiinnostukseen. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, minkä verran kiinnostus selittää peruslaskutaidon sujuvuutta ja sen ke- hitystä.
Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki -instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot –hanketta. Hanke toteutettiin vuosien 2013-2014 aikana Keski- ja Itä-Suomen alueilla. Siihen osallistui noin 1300 2.-5. –luokkalaista koululaista. Hankkeen päätavoitteena oli tutkia minäpystyvyyteen kohdistuvien interventioiden vaikutusta lukutaidon ja matematiikan taitojen sujuvuuteen. Tässä gradu-tutkielmassa selvitettiin kiin- nostuksen yhteyttä laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen. Aluksi tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimella yhteyttä kiinnostuksen mittareiden sekä lasku- sujuvuuden tason ja kehityksen välillä. Lisäksi selvitettiin matematiikan kiinnos- tuksen yhteyttä laskusujuvuuden kehitykseen, kun yleinen oppiainekiinnostus oli kontrolloitu.
Tutkimuksen tulosten perusteella kiinnostuksella ei ollut merkittävää yh- teyttä laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen. Kumpikaan kiinnostuksen tyyppi ei selittänyt matematiikan taitoja tai kehitystä, eikä myöskään matematiikan kiin- nostus selittänyt laskusujuvuuden kehitystä yleisen oppianekiinnostuksen ol- lessa kontrolloitu. Sukupuolten ja luokka-asteiden välillä ei myöskään ollut eroja kiinnostuksen ja laskusujuvuuden yhteydessä.
Tutkimuksen perusteella on hankala arvioida laajasti kiinnostuksen vaiku- tusta laskusujuvuuteen ja sen kehitykseen. Aiemman tutkimuksen perusteella oli odotettavaa, että kiinnostus on positiivisesti yhteydessä matematiikan taitoihin,
mutta näin ei tässä tutkimuksessa ollutkaan. Matematiikan taitojen osalta olen- naista on se, voidaanko matematiikan taitoja mitata pelkästään yhteen –ja vähen- nyslaskuilla, vai kehittääkö kiinnostus enemmänkin muita matemaattisia taitoja, kuten ongelmanratkaisua. Kiinnostuksen voisi ajatella esimerkiksi kannustavan ongelmanratkaisuun ja matematiikan sujuvaan hyödyntämiseen omassa elä- mässä. Jatkotutkimusta aiheeseen tarvittaisiin, jotta lisätietoa kiinnostuksen vai- kutuksesta. Tämä tulos haastaa edellisiä tutkimuksia, koska se on ristiriidassa joidenkin aikaisempien tulosten kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
Mälkiä, Tiia; Vihreäsaari, Nea-Leena (2020)Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on ... -
Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
Erkkilä, Kaisla (2023)Suomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entistä enemmän kiinnittämään huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan lähestyä esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien ... -
Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen
Mikkola, Heikki (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko komorbidilapset emotionaalisten tekijöiden suhteen lapsista, joilla on vain toinen oppimisen vaikeus tai ei vaikeutta lainkaan. Oppimisvaikeuksiksi katsottiin ... -
Matemaattisen ongelmanratkaisutaidon opettaminen peruskoulussa : ongelmanratkaisukurssin kehittäminen ja arviointi
Leppäaho, Henry (Jyväskylän yliopisto, 2007)Henry Leppäaho selvitti tutkimuksessaan, kuinka oppilaiden ongelmanratkaisutaitoa voidaan kehittää peruskoulussa. Pelkästään ongelmanratkaisustrategioiden opettaminen auttaa vain vähän itse ongelmanratkaisukykyä. Strategioiden ... -
Teaching Early Mathematical Skills to 3- to 7-Year-Old Children : Differences Related to Mathematical Skill Category, Children’s Age Group and Teachers’ Characteristics
Parviainen, Piia; Eklund, Kenneth; Koivula, Merja; Liinamaa, Tarja; Rutanen, Niina (Springer, 2023)This study explored teaching early mathematical skills to 3- to 7-year-old children in early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education. Teachers in ECEC (N = 206) answered a web survey. The first aim ...