Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko komorbidilapset
emotionaalisten tekijöiden suhteen lapsista, joilla on vain toinen oppimisen
vaikeus tai ei vaikeutta lainkaan. Oppimisvaikeuksiksi katsottiin tässä
tutkimuksessa oppilaat, joilla havaittiin hitautta lukemisen ja/tai laskemisen
sujuvuudessa. Emotionaalisista tekijöistä tarkasteltavina kohteina olivat
akateeminen minäkäsitys, minäpystyvyys ja kiinnostus oppiainekohtaisesti.
Tutkimus perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan Jyväskylän yliopiston
erityispedagogiikan ja kasvatustieteiden laitoksen sekä Niilo Mäki Instituutin
yhteisen Self-Efficacy and Learning Disabilities Intervention (SELDI) –
tutkimushankkeen aineistoon. Tutkimushankkeen aineisto kerättiin Itä- ja
Keski-Suomen alueiden kouluista vuosien 2013–2014 välisenä aikana ja siihen
osallistui noin 1400 2.- 5.- luokkalaista lasta.
Tutkimukseeni valikoitu hankkeeseen osallistuneista oppilaista ne, jotka
olivat suorittaneet matematiikan ja lukemisen sujuvuuden testit sekä vastanneet
minäpystyvyyttä, kiinnostusta ja minäkäsitystä mittaaviin kysymyksiin.
Matematiikan osalta tutkimusjoukokseni muodostui (N=1172) ja lukemisen
osalta (N=1167). Lukemisen ja laskemisen sujuvuutta mitattiin erillisillä
aikarajoitetuilla testeillä, joiden perusteella muodostettiin neljä ryhmää; 1=
sujuvat lukijat ja laskijat (TA), 2=laskemisen hitaus (AD), 3=lukemisen hitaus
(RD), 4=komorbiditeetti (AD-RD). Ryhmiä vertailtiin emotionaalisten
tekijöiden suhteen ja pyrittiin selvittämään, muodostuuko ryhmien välille eroa.
Tarkastelun kohteena oli erityisesti komorbiditeettiryhmän (AD-RD)
näyttäytyminen laskemisen (AD) ja lukemisen (RD) hitauden ryhmiin sekä
sujuviin lukijoihin ja laskijoihin (TA) verrattuna.
Aineisto analysoitiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla SPSS
22-ohjelmistolla. Tulosten perusteella komorbidiryhmä (AD-RD) näyttäytyi
yksittäisen oppimisvaikeuden (AD) ja (RD) kanssa samankaltaisena kaikkien
tutkittujen emotionaalisten tekijöiden osalta matematiikassa ja lukemisessa.
Kaikki ryhmät kokivat emotionaaliset tekijät keskimääräistä positiivisemmin.
Ryhmät erosivat toisistaan tilastollisesti erittäin merkitsevästi, mutta ryhmien
väliset erot selittivät vain noin 2 % emotionaalisten tekijöiden vaihtelusta.
Muodostettujen ryhmien väliset erot selittivät mitatuista emotionaalisesta
tekijöistä eniten minäpystyvyyden vaihtelua matematiikassa ja lukemisessa.
Matematiikan ja lukemisen osalta komorbidiryhmällä (AD-RD) havaittiin
selkeästi heikompi minäpystyvyys kuin sujuvilla lukijoilla ja laskijoilla (TA).
Minäkäsityksen suhteen ryhmien erot eivät olleet niin selkeitä ja kiinnostuksen
suhteen ryhmät eivät eronneet toisistaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Arithmetic fluency and number processing skills in identifying students with mathematical learning disabilities
Hellstrand, H.; Holopainen, S.; Korhonen, J.; Räsänen, P.; Hakkarainen, A.; Laakso, J-M.; Laine, A.; Aunio, P. (Elsevier, 2024)Background Students with mathematical learning disabilities (MLD) struggle with number processing skills (e.g., enumeration and number comparison) and arithmetic fluency. Traditionally, MLD is identified based on arithmetic ... -
Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen
Määttä, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka päällekkäisiä lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmat ovat, miten luotettavasti yhtenä ajankohtana pystytään tunnistamaan sujuvuuspulmien päällekkäistyminen ja onko sukupuolella ... -
Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana
Polet, Juho (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja aritmetiikan sujuvuutta ja niiden kehitystä toisen koululuokan aikana kolmena ajankohtana (lukukauden alussa, keskellä ja lopussa). Lukemisen sujuvuuden kehitys oli edistyvää niin ... -
Cognitive skills, self-beliefs and task interest in children with low reading and/or arithmetic fluency
Pulkkinen, Jenni; Eklund, Kenneth; Koponen, Tuire; Heikkilä, Riikka; Georgiou, George; Salminen, Jonna; van Daal, Victor; Aro, Mikko (Elsevier, 2022)This study examined the identifiability and early cognitive and motivational markers of low reading and arithmetic fluency. Comparisons of these characteristics between Finnish third graders (n = 197) with low fluency in ... -
Early Cognitive Profiles Predicting Reading and Arithmetic Skills in Grades 1 and 7
Korpipää, Heidi; Moll, Kristina; Aunola, Kaisa; Tolvanen, Asko; Koponen, Tuire; Aro, Mikko; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier, 2020)The aim of this study was to investigate cognitive profiles composed of skills predicting the overlap between reading and arithmetic in kindergarten (phonological awareness, letter knowledge, rapid automatized naming, and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.