University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäistymisen yhteys minäkäsitykseen, minäpystyvyyteen ja kiinnostukseen

Thumbnail
View/Open
548.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mikkola, Heikki
Date
2016
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko komorbidilapset emotionaalisten tekijöiden suhteen lapsista, joilla on vain toinen oppimisen vaikeus tai ei vaikeutta lainkaan. Oppimisvaikeuksiksi katsottiin tässä tutkimuksessa oppilaat, joilla havaittiin hitautta lukemisen ja/tai laskemisen sujuvuudessa. Emotionaalisista tekijöistä tarkasteltavina kohteina olivat akateeminen minäkäsitys, minäpystyvyys ja kiinnostus oppiainekohtaisesti. Tutkimus perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan ja kasvatustieteiden laitoksen sekä Niilo Mäki Instituutin yhteisen Self-Efficacy and Learning Disabilities Intervention (SELDI) – tutkimushankkeen aineistoon. Tutkimushankkeen aineisto kerättiin Itä- ja Keski-Suomen alueiden kouluista vuosien 2013–2014 välisenä aikana ja siihen osallistui noin 1400 2.- 5.- luokkalaista lasta. Tutkimukseeni valikoitu hankkeeseen osallistuneista oppilaista ne, jotka olivat suorittaneet matematiikan ja lukemisen sujuvuuden testit sekä vastanneet minäpystyvyyttä, kiinnostusta ja minäkäsitystä mittaaviin kysymyksiin. Matematiikan osalta tutkimusjoukokseni muodostui (N=1172) ja lukemisen osalta (N=1167). Lukemisen ja laskemisen sujuvuutta mitattiin erillisillä aikarajoitetuilla testeillä, joiden perusteella muodostettiin neljä ryhmää; 1= sujuvat lukijat ja laskijat (TA), 2=laskemisen hitaus (AD), 3=lukemisen hitaus (RD), 4=komorbiditeetti (AD-RD). Ryhmiä vertailtiin emotionaalisten tekijöiden suhteen ja pyrittiin selvittämään, muodostuuko ryhmien välille eroa. Tarkastelun kohteena oli erityisesti komorbiditeettiryhmän (AD-RD) näyttäytyminen laskemisen (AD) ja lukemisen (RD) hitauden ryhmiin sekä sujuviin lukijoihin ja laskijoihin (TA) verrattuna. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla SPSS 22-ohjelmistolla. Tulosten perusteella komorbidiryhmä (AD-RD) näyttäytyi yksittäisen oppimisvaikeuden (AD) ja (RD) kanssa samankaltaisena kaikkien tutkittujen emotionaalisten tekijöiden osalta matematiikassa ja lukemisessa. Kaikki ryhmät kokivat emotionaaliset tekijät keskimääräistä positiivisemmin. Ryhmät erosivat toisistaan tilastollisesti erittäin merkitsevästi, mutta ryhmien väliset erot selittivät vain noin 2 % emotionaalisten tekijöiden vaihtelusta. Muodostettujen ryhmien väliset erot selittivät mitatuista emotionaalisesta tekijöistä eniten minäpystyvyyden vaihtelua matematiikassa ja lukemisessa. Matematiikan ja lukemisen osalta komorbidiryhmällä (AD-RD) havaittiin selkeästi heikompi minäpystyvyys kuin sujuvilla lukijoilla ja laskijoilla (TA). Minäkäsityksen suhteen ryhmien erot eivät olleet niin selkeitä ja kiinnostuksen suhteen ryhmät eivät eronneet toisistaan. ...
Keywords
minäpystyvyys Varianssianalyysi lukutaito matemaattiset taidot kehitys minäkuva kiinnostus osaaminen komorbiditeetti dysleksia laskemisen erityisvaikeus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611234723

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24404]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukemisen ja aritmetiikan sujuvuuden kehittyminen toisen koululuokan aikana 

    Polet, Juho (2014)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja aritmetiikan sujuvuutta ja niiden kehitystä toisen koululuokan aikana kolmena ajankohtana (lukukauden alussa, keskellä ja lopussa). Lukemisen sujuvuuden kehitys oli edistyvää niin ...
  • Lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmien päällekkäisyys ja tunnistamisen luotettavuus tutkimuskerrasta toiseen 

    Määttä, Minna (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka päällekkäisiä lukemisen ja laskemisen sujuvuuspulmat ovat, miten luotettavasti yhtenä ajankohtana pystytään tunnistamaan sujuvuuspulmien päällekkäistyminen ja onko sukupuolella ...
  • Early Cognitive Profiles Predicting Reading and Arithmetic Skills in Grades 1 and 7 

    Korpipää, Heidi; Moll, Kristina; Aunola, Kaisa; Tolvanen, Asko; Koponen, Tuire; Aro, Mikko; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier, 2020)
    The aim of this study was to investigate cognitive profiles composed of skills predicting the overlap between reading and arithmetic in kindergarten (phonological awareness, letter knowledge, rapid automatized naming, and ...
  • Games for enhancing basic reading and maths skills : A systematic review of educational game design in supporting learning by people with learning disabilities 

    Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija; Aro, Mikko; Koskimaa, Raine; Äyrämö, Sanna-Mari (Wiley-Blackwell Publishing Ltd., 2018)
  • Response to computer-assisted intervention in children most at risk for mathematics difficulties 

    Salminen, Jonna (University of Jyväskylä, 2015)
    Evidence of an association between poor early number skills and a high risk for later difficulties in mathematics manifests a need for both early identification of risk and effective prevention of difficulties. However, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre