Analyse des exercices de prononciation du manuel J’aime 1 à l’aune des directives générales pour l’enseignement au collège et au lycée
Työn tarkoituksena oli tutkia ranskan kielen oppikirjan J’aime 1:sen ääntämisharjoituksia ja sitä, onko niissä noudatettu uusimpia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteita. J’aime-kirjasarja on tehty yläkoulus-sa tai lukiossa alkavan ranskan opetukseen (B2 tai B3 kieli). Aihe on mielenkiintoinen, koska uusia opetussuunni-telmien perusteita on alettu toteuttaa peruskouluissa ja lukiossa syksyllä 2016 ja J’aime-kirjasarjan sanotaan noudattavan näitä uusia perusteita. Halusin tutkia juuri ääntämisharjoituksia, koska ääntämisellä on tärkeä rooli siinä, tuleeko ymmärretyksi kohdekielellä. Tutkimukseen valittiin kirjasarjan ensimmäinen kirja, koska ääntämi-sen perusteet luodaan jo opintojen alussa.
Tutkimuksessa tutkittiin ensin niin peruskoulun kuin lukion opetussuunnitelmien perusteita ja katsottiin, monesti-ko ääntäminen on niissä mainittu ja mitä tavoitteita sen opettamiseen liittyy. Huomioon otettiin vain ne kohdat, joissa puhutaan yläkoulussa tai lukiossa alkavan vieraan kielen opetuksesta. Tämän jälkeen jokainen ääntämis-harjoitus oppikirjasta tutkittiin ja katsottiin, toteutuvatko opetussuunnitelmissa ääntämisen opettamiselle esitetyt tavoitteet harjoitteissa. Valitut harjoitukset löytyivät kaikki oppikirjan sisällysluettelosta ”ääntäminen” kohdan alta. Tulin tutkimuksessa siihen tulokseen, että opetussuunnitelmien perusteiden ääntämistä koskevat tavoitteet voi saavuttaa J’aime 1 – oppikirjan avulla. Näitä tavoitteita ei kuitenkaan löytynyt opetussuunnitelmien perus-teista useita ja oli myös mahdollista huomata, että ne olivat hyvin laajoja. Opetussuunnitelman perusteet eivät siis anna selkeitä ja suoria ohjeita siihen, kuinka ääntämistä tulisi opettaa yläkoulussa tai lukiossa ranskaa aloit-taville oppilaille.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5369]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Étude des exercices développant la prononciation et la production orale dans la série de manuels Chez Marianne
Ruuska, Hanna-Kaisa (2013)Tutkimuksessa selvitetään, millaisia ääntämistä kehittäviä tehtäviä aikuisopetukseen suunniteltu oppikirjasarja, Chez Marianne, sisältää. Tavoitteena oli tutkia, löytyykö tästä kyseisestä kolmiosaisesta kirjasarjasta ... -
La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
Tikanmäki, Katriina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen ... -
La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
Kuhna, Roosa (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ... -
Les changements de l'enseignement de la grammaire français en Finlande à travers l'étude de deux manuels publiés en 1910 et en 2018
Kangas, Sanni (2020)Tämän kyseisen tutkimuksen aiheena on ranskan kielen opetuksen muutokset kieliopin opetuksessa Suomessa vuosien 1910–2018 välisenä aikana kahden oppikirjan välillä. Aineistona käytän kahta ranskan kielen oppikirjaa, jotka ... -
Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande
Tiusanen, Titta (2013)Tarkastelen työssäni laulujen ja lorujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa ranskan oppikirjoissa. Omassa opetustyössäni olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien ...