Étude des exercices développant la prononciation et la production orale dans la série de manuels Chez Marianne
Tutkimuksessa selvitetään, millaisia ääntämistä kehittäviä tehtäviä aikuisopetukseen suunniteltu oppikirjasarja,
Chez Marianne, sisältää. Tavoitteena oli tutkia, löytyykö tästä kyseisestä kolmiosaisesta kirjasarjasta tarpeeksi
ääntämistä kehittäviä tehtäviä ja analysoida niitä myös laadullisesti.
Tutkimuksen ensimmäinen kappale käsittelee ääntämisen didaktiikkaa sekä yleisimpiä ongelmia, joita
suomalaisilla ranskankielen opiskelijoilla ääntämisessä on. Toisessa, analyysiin keskittyvässä kappaleessa käydään
läpi, kuinka kirja tuo esiin ääntämisen ja suullisen tuottamisen harjoittelua tehtävissään määrällisesti, keskittyen
myöhemmin myös näiden tehtävien edukatiiviseen käyttötarkoitukseen. Tutkimus tarjoaa lopuksi myös ehdotuksia
kirjan ääntämistehtävien laadun parantamiseksi.
Tutkimuksessa selviää, että Chez Marianne -kirjasarja sisältää eritasoisia ja monipuolisia ääntämistä kehittäviä
tehtäviä ja antaa painoarvoa kommunikatiivisuudelle. Ensimmäinen, aloitteleville ranskanlukijoille tarkoitettu osa
sisältää myös erillisen ääntämisosion suullisen tuottamisen ja kuullunymmärtämistehtävien lisäksi. Seuraavissa,
haasteellisemmissa osissa, ääntämistä harjoitellaan yhä vähemmän kirjallisen taidon osuuden kasvaessa.
Chez Marianne -kirjasarjaan voisi tehdä muutoksia muutamalla osa-alueella. Tuottamisohjeet ääntämistä varten
puuttuvat. Kuvalliset ohjeet voisivat helpottaa ymmärtämään, missä suun osassa oikeanlainen ääntäminen
ranskankielessä tapahtuu. Myös foneettisen transkription puuttuminen viimeisestä, edistyneen opiskelijan
oppikirjasta, voi aiheuttaa ongelmia uuden sanaston ääntämisen oppimisessa. Jos lausumisasu jää epäselväksi, se
voi johtaa osallistumisarkuuteen luokkatilanteissa. Lisäksi suomalaiselle opiskelijalle tyypillisesti vaikeat ranskan
äänteet löytyvät kyllä usein tehtävistä, mutta niiden erityispiirteet jätetään selittämättä, eikä huomiota kiinnitetä
harjoittelun tärkeyteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
La prise en compte des besoins spécifiques des apprenants finnophones dans les exercices de prononciation de la série de manuels scolaires J’aime
Tikanmäki, Katriina (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, otetaanko ranskan kielen ääntämisen opetuksessa huomioon suomenkielisille vaikeat äänteet. Kielten opettamisessa yksi tärkeä painopiste on suullisessa kielitaidossa, ja ääntäminen ... -
La prononciation du français dans les séries de manuels scolaires Escalier et J'aime
Järvinen, Asta (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko ääntämisen opetuksella sijaa suomalaisissa ranskan kielen oppikirjoissa. Syksyllä 2016 käyttöön otetut lukion opetussuunnitelman perusteet korostavat viestinnällisyyttä vieraiden ... -
Les exercices et la méthodologie de la production orale dans la série de manuels Voilà!
Tyrväinen, Jenna (2011)Monet kokevat, että koulussa ei opi puhumaan vieraita kieliä, kuitenkin juuri suullista kielitaitoa kaivattai-siin niin vapaa-ajalla kuin työssä kansainvälisissä viestintätilanteissa. Suullisen kielitaidon merkitykseen on ... -
Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
Neuvonen, Sarianna (2015)Tutkielman kohteena on lukion ranskan opetukseen suunnatun Escalier -kirjasarjan tehtävien pragmaattinen sisältö. Tutkielman kohteeksi valikoitui pragmatiikka, koska se on kielitaidon osa-alue joka jää usein esimerkiksi ... -
Analyse des exercices de prononciation du manuel J’aime 1 à l’aune des directives générales pour l’enseignement au collège et au lycée
Tikanmäki, Katriina (2017)Työn tarkoituksena oli tutkia ranskan kielen oppikirjan J’aime 1:sen ääntämisharjoituksia ja sitä, onko niissä noudatettu uusimpia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteita. J’aime-kirjasarja on tehty yläkoulus-sa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.