Arviointi luokanopettaja- ja musiikkikasvattajaopiskelijoiden asiantuntijuudessa
Authors
Date
2017Tutkimukseni tavoitteena on tutkia miten luokanopettaja- ja musiikkikasvattajaopiskelijat määrittelevät arviointia omassa asiantuntijuudessaan. Lisäksi tutkin, miten koulutus on tukenut opiskelijoiden arviointifilosofian kehittymistä sekä miten kyseisten opettajankoulutuksien arviointiopintoja voitaisiin kehittää. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja aineisto koostuu 13 kirjoitelmasta sekä kahdeksasta teemahaastattelusta.
Tutkimukseen on osallistunut luokanopettajaopiskelijoita ja musiikkikasvattajaopiskelijoita, sekä opiskelijoita,jotka opiskelevat sekä luokanopettajaksi että musiikin aineenopettajaksi. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosteni perusteella opiskelijoiden suhtautuminen arviointiin, arvioinnin määrittely, kokemukset arvioinnin helppoudesta ja vaikeudesta sekä arvioinnin merkitys omassa asiantuntijuudessa ovat osatekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, miten opiskelijat määrittelevät arviointia omassa asiantuntijuudessaan. Myös opiskelijoiden arviointifilosofioiden voidaan nähdä koostuvan näistä elementeistä. Opiskelijoiden suhtautuminen arviointiin oli pääosin negatiivista, mutta myös neutraalia ja positiivista. Opiskelijoiden määritelmät arvioinnista myötäilivät opetussuunnitelman perusteita arvioinnin osalta. Arvioinnissa haasteelliseksi koettiin erityisesti taito- ja taideaineiden ja luovuuden arviointi sekä kriittisen palautteen antaminen. Helppona opiskelijat kokivat positiivisen palautteen antamisen sekä kokeiden arvioimisen. Arvioinnin suhteen moni opiskelija koki epävarmuutta, mikä heijastui myös heidän kokemuksiinsa arvioinnin merkityksestä omassa asiantuntijuudessa. Luokanopettajaopiskelijat kokivat saaneensa koulutuksestaan valmiuksia arviointiin erillisen arviointikurssin ja yhden harjoittelun myötä. Musiikkikasvattajaopiskelijat eivät kokeneet saaneensa koulutuksessaan riittävästi arviointivalmiuksia. Arviointia tulisi kaikkien opiskelijoiden mielestä opettaa lisää ja läpi opintojen. Opiskelijat totesivat myös, että opettajankoulutuksen arviointikulttuuria tulisi kehittää, jotta se tukisi paremmin opettajaopiskelijoiden arviointifilosofioiden kehittymistä. Tutkimustulosten perusteella tärkeää opiskelijoiden opettaja-asiantuntijuuden kehityksen sekä itseluottamuksen kannalta on, että koulutus tukisi eri asiantuntijatiedon elementtien kehittymistä opettajaopiskelijoiden asiantuntijuudessa. Opettajankoulutuksessa tulisi kiinnittää arviointiin enemmän huomiota sekä asenteellisesta että koulutuksellisesta näkökulmasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29082]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Minä, tuleva luokanopettaja : luokanopettajaksi opiskelevien minäkäsitys opintojen alussa
Berg, Anne; Vuori, Akuliina (2007) -
Luokanopettaja persoonallisuutensa ja ammatillisuutensa ristiaallokossa
Väätäinen, Pia (2016) -
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ... -
Luokanopettaja yrittäjyyskasvattajana
Jyrkkä, Tuula; Ypyä , Seija (2023)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on tarkastella peruskoulun opettajien näkökulmasta tehtyjä tutkimuksia, joissa käsitellään yrittäjyyskasvatuksen toteuttamista ja opetusmenetelmiä koulutyössä. Tutkimukseen valitut ...