Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset
TIIVISTELMÄ
Tommila-Väisänen, Riikka, 2017. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien
erityisopettajien oppimiskäsitykset. Kasvatustieteen pro gradu -
tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 126 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella yksilöllistetyssä erityisopetuksessa
työskentelevien erityisopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opetusta ohjaavista
tai siihen vaikuttavista oppimiskäsityksistä. Lisäksi tutkimuksen päätehtävänä
on selvittää, millaisen teoreettisen tietämyksen erityisopettajat omaavat erilaisista
oppimiskäsityksistä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan
oppimiskäsityksiä, yksilöllistettyä erityisopetusta sekä erityisopettajan
työtä.
Tutkimus on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen, jonka tuloksia on
analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusta varten on haastateltu
kymmentä yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevää erityisopettajaa
Etelä-Suomesta. Tutkimuksen tuloksia on analysoitu aineistosta esille nousseiden
teemojen avulla.
Tutkimukseen osallistuneiden erityisopettajien mukaan opettajakoulutus
ja opettajien täydennyskoulukset ovat tarjonneet tarvittavan teoreettisen
tietämyksen tarkastella oppimiskäsityksiä. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa
työskentelevien erityisopettajien työssä painottuu humanistis-kokemuksellinen
oppimiskäsitys, jonka mukaan oppilaan yksilölliset taidot asettuvat oppimisen
tavoitteissa tärkeimpään asemaan. Opettajan rooli kuvataan rinnallakulkijana
sekä oppimisen tukijana. Käytetyt opetusmenetelmät painottuvat kuitenkin
vielä vahvasti behavioristisiin lähtökohtiin. Oppimiseen merkittävimmin
vaikuttavana tekijänä erityisopettajat kuvaavat oppilaan taipumuksia ja valmiuksia,
jotka pohjautuvat teoreettisesti humanistiseen oppimiskäsitykseen.
Tutkimuksen johtopäätösten mukaan yksilöllistetyssä erityisopetuksessa
työskentelevät erityisopettajat omaavat opettajakoulutuksensa kautta
varsin hyvät teoreettiset tiedot erilaisista oppimiskäsityksistä, joskin opetusteoreettiset
kuvaukset ilmenivät tässä tutkimuksessa konkreettisina kuvauksina
opetuksesta sekä oppimisesta. Erityisopettajien työssä ilmenee oppimiskäsityksiin
liittyviä aspekteja, jotka ovat muuttuneet erityisopettajien työuran aikana behavioristisista
toimintatavoista ja näkemyksistä kohti humanistis-konstruktivistisia
näkemyksiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
Parkkola, Markus (2024)Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Välimäki, Laura (2020)Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ... -
Musiikin hyödyntäminen erityisopetuksessa
Jääskeläinen, Auli (2015)Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. ... -
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista
Kauppila, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työnkuvastaan alakoulussa
Huotari, Oskari (2023)Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva ei ole enää samanlainen, mitä se oli vuosituhannen alussa. Työnkuva on muuttunut kolmiportaisen tuen käyttöönoton jälkeen esimerkiksi kasvaneen oppilasmäärän vuoksi. Tässä tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.