dc.contributor.advisor | Marttunen, Miika | |
dc.contributor.author | Tommila-Väisänen, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2017-04-07T15:26:56Z | |
dc.date.available | 2017-04-07T15:26:56Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1694439 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53534 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Tommila-Väisänen, Riikka, 2017. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien
erityisopettajien oppimiskäsitykset. Kasvatustieteen pro gradu -
tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 126 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella yksilöllistetyssä erityisopetuksessa
työskentelevien erityisopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opetusta ohjaavista
tai siihen vaikuttavista oppimiskäsityksistä. Lisäksi tutkimuksen päätehtävänä
on selvittää, millaisen teoreettisen tietämyksen erityisopettajat omaavat erilaisista
oppimiskäsityksistä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan
oppimiskäsityksiä, yksilöllistettyä erityisopetusta sekä erityisopettajan
työtä.
Tutkimus on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen, jonka tuloksia on
analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusta varten on haastateltu
kymmentä yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevää erityisopettajaa
Etelä-Suomesta. Tutkimuksen tuloksia on analysoitu aineistosta esille nousseiden
teemojen avulla.
Tutkimukseen osallistuneiden erityisopettajien mukaan opettajakoulutus
ja opettajien täydennyskoulukset ovat tarjonneet tarvittavan teoreettisen
tietämyksen tarkastella oppimiskäsityksiä. Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa
työskentelevien erityisopettajien työssä painottuu humanistis-kokemuksellinen
oppimiskäsitys, jonka mukaan oppilaan yksilölliset taidot asettuvat oppimisen
tavoitteissa tärkeimpään asemaan. Opettajan rooli kuvataan rinnallakulkijana
sekä oppimisen tukijana. Käytetyt opetusmenetelmät painottuvat kuitenkin
vielä vahvasti behavioristisiin lähtökohtiin. Oppimiseen merkittävimmin
vaikuttavana tekijänä erityisopettajat kuvaavat oppilaan taipumuksia ja valmiuksia,
jotka pohjautuvat teoreettisesti humanistiseen oppimiskäsitykseen.
Tutkimuksen johtopäätösten mukaan yksilöllistetyssä erityisopetuksessa
työskentelevät erityisopettajat omaavat opettajakoulutuksensa kautta
varsin hyvät teoreettiset tiedot erilaisista oppimiskäsityksistä, joskin opetusteoreettiset
kuvaukset ilmenivät tässä tutkimuksessa konkreettisina kuvauksina
opetuksesta sekä oppimisesta. Erityisopettajien työssä ilmenee oppimiskäsityksiin
liittyviä aspekteja, jotka ovat muuttuneet erityisopettajien työuran aikana behavioristisista
toimintatavoista ja näkemyksistä kohti humanistis-konstruktivistisia
näkemyksiä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (126 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Oppimiskäsitykset | |
dc.subject.other | yksilöllistetty erityisopetus | |
dc.subject.other | erityinen tuki | |
dc.subject.other | erityisopettaja | |
dc.title | Yksilöllistetyssä erityisopetuksessa työskentelevien erityisopettajien oppimiskäsitykset | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704071933 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2017-04-07T15:26:56Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | oppimiskäsitykset | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | yksilöllistäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |