Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAlasuutari, Maarit
dc.contributor.authorKauppinen, Anni
dc.date.accessioned2017-04-07T08:11:31Z
dc.date.available2017-04-07T08:11:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1694457
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53522
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia palvelukokonaisuuksia esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon järjestelyt Suomessa muodostavat sekä tarkastella niitä lasten hyvinvoinnin sekä keskinäisen yhdenvertaisuuden näkökulmista. Hyvinvoinnin kuvaajina käytettiin vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä opetuksen ja hoidon pysyvyyttä. Tutkimus toteutettiin osana Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamaa CHILDCARE-hanketta. Aineisto koostui kymmenestä varhaiskasvatuksen esimiehen puhelinhaastattelusta, joissa saatiin tietoa yhteensä kahdentoista kunnan esiopetuksen ja hoidon järjestelyistä. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyyttisin menetelmin. Tutkimus osoitti, että kunnissa oli käytössä suuri määrä erilaisia esiopetusikäisten opetuksen ja hoidon palvelukokonaisuuksia. Palvelukokonaisuudet erosivat toisistaan lasten hyvinvoinnin näkökulmasta erityisesti yksittäisen lapsen opetuksen ja hoidon pysyvyyden osalta: esiopetus ja sitä täydentävä hoito voitiin järjestää yhdessä, kahdessa tai jopa kolmessa eri ryhmässä. Ryhmät saatettiin järjestää myös eri paikoissa. Lisäksi eroja löydettiin vuorovaikutussuhteisiin vaikuttavissa tekijöissä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että esiopetusvuoden palvelujen järjestämiseen ei ole tällä hetkellä Suomessa yhtä vakiintunutta tapaa, vaan vaihtelut ovat suuria sekä kuntien välillä että niiden sisällä. Tämän vuoksi myös esiopetusikäisten lasten yhdenvertaisuus hyvinvoinnin ja koulutuksellisen tasa-arvon näkökulmista voi olla vaarassa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheresiopetusvuosi
dc.subject.otherhyvinvointi
dc.subject.otheryhdenvertaisuus
dc.subject.otheresiopetus
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.othervuorohoito
dc.subject.otherkerhotoiminta
dc.titleEsiopetusvuoden palvelukokonaisuudet lasten hyvinvoinnin ja yhdenvertaisuuden näkökulmista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704071927
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2017-04-07T08:11:32Z
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysokerhotoiminta
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrights
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot