Die mündliche Sprachkompetenz in den Sprechübungen des Lehrwerkes Magazin.de
Tässä kandidaatintutkimuksessa tutkitaan lukion B2-oppimäärän kirjasarjan (Magazin.de) kolmea ensimmäistä julkaistua osaa. Näkökulmana ja tutkimuksen kohteena ovat suulliset tehtävät. Tässä sekä määrällisessä, että laadullisessa tutkimuksessa tutkitaan, mikä suullisten tehtävien osuus kirjoissa on ja millaisiin tehtävätyyppeihin ne jakautuvat. Yhtenä näkökulmana analyysissa on myös uuden lukion opetussuunnitelman (2016) ja eurooppalaisen viitekehyksen asettamat tavoitteet B2-oppimäärän opetukselle ja osaamiselle.
Teoriaosassa käsitellään tälle kandidaatin tutkielmalle keskeiset käsitteet: suullinen kielitaito ja siihen liitettynä eurooppalainen viitekehys, sekä suullinen kielitaito vieraan kielen opetuksessa. Myös saksa vieraana kielenä Suomessa, sekä oppikirja opetusvälineenä esitellään teoriaosassa. Analyysissa tutkitaan kirjoista löytyviä suullisia tehtäviä, tässä apuna on käytetty aiemmin tehtyä Pro-Gradu tutkielmaa aiheesta.
Tutkimuksessa selvisi, että suullisten tehtävien lukumäärä ja variaatio on lisääntynyt oppikirjoissa, mutta tehtävät keskittyvät edelleen autenttisuuden ja itsetuottamisen sijaan siltikin enemmän selkeisiin annettuihin ohjeisiin, jolloin oppilaat eivät pääse itse tuottamaan suullisia tekstejä niin paljoa. Tutkimuksessa selvisi myös, että tehtävätyypit tukevat oppilaiden ääntämisen oppimista. Valtakunnallisen opetussuunnitelman ja eurooppalaisen viitekehyksen antamat kriteerit näkyivät tehtävissä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lehrbuchserien im Vergleich : Mündliche Übungen in einer deutschsprachigen und einer schwedischsprachigen Lehrbuchserie auf dem Niveau A2
Leskinen, Meeri (2015)Tämä työn tarkoituksena oli selvittää, miten Eurooppalaisen viitekehyksen sekä käytössä olevan opetussuunnitelman asettamat suullisen kielitaidon tavoitteet ja vaatimukset täyttyvät kahdessa vieraankielen A2-oppimäärän ... -
Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
Tahkola, Mirjami (2015)Tässä Pro Gradu – tutkielmassani tarkasteltiin kommunikatiivista kompetenssia suullisissa harjoituksissa A-saksan oppikirjasarjassa Kompass Deutsch ja A-ruotsin oppikirjasarjassa Nyckel. Tavoitteena oli selvittää, missä ... -
Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten
Toivonen, Kaisa (2010)Nykypäivän globalisoituneessa yhteiskunnassa kyky pystyä kommunikoimaan vieraalla kielellä on yhä tärkeämpää. Kieltä ei opita puhumaan täyttämällä mekaanisia aukkotehtäviä vaan käyttämällä kieltä. Uusien tehtävätyyppien ... -
Die mündliche Sprachkompetenz in den Lehrbüchern Hallo 3! und Spektrum Deutsch B1+ : Eine qualitative Lehrbuchanalyse
Väisänen, Maria (2021)Suullisen kielitaidon merkitys on korostunut kieltenopetuksessa 1980-luvulta lähtien. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä suomalaisen ja saksalaisen kustantamon ... -
Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8
Hyvönen, Silja (2022)Kuullun ymmärtäminen on tärkeä osa vieraan kielen oppimista sekä arkipäiväistä kommunikaatiota. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kuullun ymmärtämisen tehtäviä kahdessa digitaalisessa ...