dc.contributor.author | Vaittinen, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2017-04-05T12:56:03Z | |
dc.date.available | 2017-04-05T12:56:03Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53502 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkimuksessa tutkitaan lukion B2-oppimäärän kirjasarjan (Magazin.de) kolmea ensimmäistä julkaistua osaa. Näkökulmana ja tutkimuksen kohteena ovat suulliset tehtävät. Tässä sekä määrällisessä, että laadullisessa tutkimuksessa tutkitaan, mikä suullisten tehtävien osuus kirjoissa on ja millaisiin tehtävätyyppeihin ne jakautuvat. Yhtenä näkökulmana analyysissa on myös uuden lukion opetussuunnitelman (2016) ja eurooppalaisen viitekehyksen asettamat tavoitteet B2-oppimäärän opetukselle ja osaamiselle.
Teoriaosassa käsitellään tälle kandidaatin tutkielmalle keskeiset käsitteet: suullinen kielitaito ja siihen liitettynä eurooppalainen viitekehys, sekä suullinen kielitaito vieraan kielen opetuksessa. Myös saksa vieraana kielenä Suomessa, sekä oppikirja opetusvälineenä esitellään teoriaosassa. Analyysissa tutkitaan kirjoista löytyviä suullisia tehtäviä, tässä apuna on käytetty aiemmin tehtyä Pro-Gradu tutkielmaa aiheesta.
Tutkimuksessa selvisi, että suullisten tehtävien lukumäärä ja variaatio on lisääntynyt oppikirjoissa, mutta tehtävät keskittyvät edelleen autenttisuuden ja itsetuottamisen sijaan siltikin enemmän selkeisiin annettuihin ohjeisiin, jolloin oppilaat eivät pääse itse tuottamaan suullisia tekstejä niin paljoa. Tutkimuksessa selvisi myös, että tehtävätyypit tukevat oppilaiden ääntämisen oppimista. Valtakunnallisen opetussuunnitelman ja eurooppalaisen viitekehyksen antamat kriteerit näkyivät tehtävissä. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | suullinen kielitaito | |
dc.subject.other | saksan kieli | |
dc.subject.other | oppikirjat | |
dc.title | Die mündliche Sprachkompetenz in den Sprechübungen des Lehrwerkes Magazin.de | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201704051911 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | German language and culture | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.date.updated | 2017-04-05T12:56:03Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |