Positivity as a resource for learning : enjoyment in the English classroom in Finland
Tunteet ovat osa arkielämää, ja koulussa oppilaat kokevat sekä positiivisia että negatiivisia tunteita jatkuvasti. Positiivinen psykologia tutkimusalana tutkii myönteisiä tunteita, joilla on mm. todettu olevan yhteys hyvinvointiin ja henkilökohtaiseen kasvuun, mutta niitä ei ole juuri tutkittu oppimisen kontekstissa omana tutkimuskohteenaan. Tämä tutkimus tarkastelee iloon tai mielihyvään rinnastettavissa olevaa tunnetta (engl. enjoyment) kielenopiskelussa, jonka on havaittu vaihtelevan esimerkiksi iän, sukupuolen, koulumenestyksen tai opiskeltujen kielten määrän mukaan. Tutkimus koostui kahdesta osasta: ensimmäinen osa tutki monivalintakyselyn avulla tilastollisin menetelmin, kokevatko suomalaiset yläkoululaiset ja lukiolaiset iloa englanninopinnoissaan ja millaiset oppilaiden taustatekijät siihen vaikuttavat. Toinen osa tutki kyselyn avokysymysten avulla, mitkä asiat oppilaiden mukaan lisäsivät ja vähensivät iloa englannintunneilla tähdäten tutkimusinstrumentin parantamiseen. Määrällisen analyysin tulokset osoittivat, että oppilaat kokevat merkittävästi iloa englannin opinnoissaan ja että ilon määrään vaikuttavat positiivisesti yläkoulussa koettu hyvä ryhmähenki sekä yleisesti englannin opinnoissa menestyminen. Iloa tuottavat tekijät jaoteltiin sosiaalisiin ja henkilökohtaisiin. Tulokset osoittivat, että sosiaalisten tekijöiden (esim. ryhmähengen) koettiin tuottavan enemmän iloa verrattuna henkilökohtaisiin tekijöihin (esim. ylpeys omista saavutuksista). Eniten iloa kokeneilla oppilailla kuitenkin sekä sosiaaliset että henkilökohtaiset tekijät tuottivat iloa. Laadullisen analyysin tulokset loivat tarkempaa ymmärrystä siitä, mikä oppilaiden mielestä lisää iloa englannintunneilla. Merkittävimpiä tekijöitä olivat opettajan positiivinen palaute, kommunikointi toisten kanssa englanniksi, asioiden oppiminen ja osaaminen, mahdollisuus itseilmaisuun sekä tietyt tehtävätyypit ja monipuoliset opetusmetodit. Iloa vähentävistä tekijöistä puolestaan merkittävin oli tietyt tehtävätyypit, joista oppilaat eivät pitäneet kokiessaan ne tylsiksi tai liian hankaliksi tai helpoiksi. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että opettaja pystyy vaikuttamaan oppilaiden kokemukseen englannintunneista ja siten lisäämään koettua iloa sekä osaltaan edistämään heidän hyvinvointiaan. Laajemmille tutkimuksille aiheesta olisi kuitenkin tarvetta Suomessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
"What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children
Lundell, Leea (2010)Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen Pohjoinen monikielisyys - hanketta, jonka tavoitteena on tutkia monikielisyyttä Pohjoiskalotin alueella. Projektissa hyödynnetään sosiolingvistiikkaa, kriittistä ... -
Pupils Doing Language Policy: Micro-interactional insights from the English as a foreign language classroom
Amir, Alia; Musk, Nigel (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2014)In this paper, we examine instances of the methods pupils deploy to do language policy in an English as a foreign language classroom in Sweden, where there is a locally practised English-only rule. Although we exemplify ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.