University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"What is the color of English?" : representation of English in the language portraits of Sámi children

Thumbnail
View/Open
2.9Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lundell, Leea
Date
2010
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston kielten laitoksen Pohjoinen monikielisyys - hanketta, jonka tavoitteena on tutkia monikielisyyttä Pohjoiskalotin alueella. Projektissa hyödynnetään sosiolingvistiikkaa, kriittistä diskurs-sintutkimusta ja etnografiaa. Tässä tutkimuksessa esiin nousevat mm. kielentäminen, heteroglossia ja kieli-politiikka. Lähtökohtana ovat henkilökohtaiset kielikokemukset, resurssit ja repertuaarit, ja niiden tutkiminen multimodaalisen aineiston avulla. Erityisen kiinnostuksen kohteena on yksittäisen kielen, englannin, esiin-tyminen aineistossa. Vastaavaa näkökulmaa samantyyppiseen aineistoon ei ole aiemmin hyödynnetty. Tutkimuksen aineisto koostuu neljäntoista 6-12 vuotiaan saamelaislapsen kielellisistä omakuvista, taustatietolomakkeista, joissa lapset arvioivat kielellisiä resurssejaan ja suhdettaan kieliin, sekä ryhmä-haastatteluista, joissa lapset kertovat toisilleen ja tutkijalle piirrostensa sisällöistä. Aineistoa lähestytään sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti kuva-analyysin keinoja hyödyntäen. Kerättyä aineistoa verrataan aiempaan samantyyppiseen tutkimukseen hyödyntäen lasten kuvalliseen ilmaisuun ja värien käyttöön liittyvää sekä sosiolingvististä että kehityspsykologista tutkimusta. Apuna kuvallisen aineiston tulkinnassa käytetään lasten omaa ääntä. Tulokset kertovat saamelaislasten kielirepertuaarien monipuolisuudesta. Ainoa kaikille yhteinen kieli on suomi. Merkittävänä kielinä esiin nousevat tietenkin saamen kielet (pohjoissaami, Inarin saami ja kolttasaami). Englanti on tavalla tai toisella läsnä jokaisen lapsen aineistossa, mikä ei ole yllättävää ottaen huomioon nykyaikaisen viestintäteknologian, kansainvälisen nuorisokulttuurin, turismin ja paikallisen (ja valtakunnallisen) kielipolitiikan vaikutukset lasten elämässä. Tutkimuksessa paljastuu säännönmukaisuuksia sekä kielten sijoittelussa että värien käytössä lapsille merkittävien kielten osalta. Lasten vielä kehittymätön kyky täyteen abstraktiin ajatteluun ohjaa lasten valintoja sekä kielille valittujen värien että niiden sijoittelun osalta. Valintojen taustalta paljastuu konk-reettisia ajatuksia kommunikoinnista sekä kielten yhteydestä kansallisiin ja kulttuurisiin tunnuksiin. ...
Keywords
multilingualism heteroglossia language resources meaning-making multimodality language portrait monikielisyys lapset Pohjoiskalotti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009212665

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Tottakai mää tiiän mikä se on englanniks ku se on melkeen sama ruotsiks!" : bilingual and multilingual children learning English : children's views 

    Vesamäki, Heli (2015)
    Kaksi- ja monikielisyyttä on tutkittu paljon esimerkiksi lasten kielen kehityksen ja kognitiivisen kehityksen näkökulmasta. Lasten käsityksiä omasta kaksikielisyydestään tai sen vaikutuksista ei ole juurikaan tehty ...
  • Young People's Emerging Multilingual Practices : Learning Language or Literacy, or Both? 

    Pitkänen-Huhta, Anne (Springer, 2019)
    Research on language learning and research on literacy are typically seen as two separate strands of enquiry and thus the concepts of language and literacy have traditionally been kept apart. This is partly due to ...
  • Mehrsprachigkeit von Lernern mit Migrationshintergrund im finnischen Fremdsprachenunterricht : Perspektiven der Lerner, Lehrpersonen und Erziehungsberechtigen 

    Linderoos, Petra (University of Jyväskylä, 2016)
    The goal of this study is to examine how the relatively new phenomenon of multilingualism in the Finnish education system is presently managed in foreign language classes in the Finnish comprehensive school. The focus ...
  • “Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland 

    Peijonen, Pauliina (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ...
  • Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language 

    Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)
    Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre