University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Musiikin perusopetuksen saavutettavuus ja yhdenvertaisuus Keski-Suomessa

Icon
1.0Mb

Authors
Mäkiranta, Veera
Date
2017
Discipline
YhteiskuntapolitiikkaSocial Policy
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää taiteen perusopetuksen mukaisen musiikinopetuksen saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta Keski-Suomessa. Tutkielmassa tarkastellaan, minkälaisia eroja saavutettavuuden suhteen esiintyy maakuntakeskuksen ja muun maakunnan sekä kunnallisten ja yksityisten oppilaitosten välillä. Musiikin perusopetuksen saavutettavuutta ja sen tulevaisuutta käsitellään kulttuurisen demokratisaation ja yhdenvertaisuuden näkökulmista. Tutkielman aineisto on kerätty kyselylomakkeella Keski-Suomen alueen musiikkioppilaitosten rehtoreilta ja johtajilta. Tutkimusmetodina on käytetty sisällönanalyysiä. Tutkielmassa saavutettavuus on teemoiteltu taloudelliseen, fyysiseen ja laadulliseen saavutettavuuteen. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että saavutettavuuden suhteen esiintyy eroja niin maakunnan ja maakuntakeskuksen oppilaitosten kuin kunnal- listen ja yksityistenkin oppilaitosten välillä. Fyysinen saavutettavuus on parempaa yksityisillä oppilaitoksilla ja maakuntakeskuksessa. Sen sijaan taloudellinen saavutettavuus on parempaa kunnallisissa oppilaitoksissa ja maakunnassa. Laadullinen saavutettavuus on kaiken kaikkiaan parhainta kunnallisissa laajan oppimäärän oppilaitoksissa. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että Keski-Suomen alueella oppilaan kotikunta ja perheen sosioekonominen tausta ovat lahjakkuutta merkittävämmässä roolissa musiikin perusopetukseen pääsyn suhteen. Taiteen perusopetuksen mukaisen musiikin perusopetuksen osalta mahdollisuuksien tasa-arvo ja yhdenvertaisuus eivät täysin toteudu. Maa- kunnassa eriarvoisuus koskee lähinnä fyysistä saavutettavuutta ja on enemmänkin alueellista ja kuntien välistä, kun taas Jyväskylässä eriarvoisuus ilmenee taloudellisessa saavutettavuudessa. Yksityisten oppilaitosten määrän kasvu ja syrjäseudun opetuksen määrän väheneminen eivät edistä kulttuurista demokratisaatiota, vaan lisäävät sekä taloudellista että alueellista eriarvoisuutta. ...
Keywords
taiteen perusopetus musiikinopetus saavutettavuus kulttuuriin osallistu- minen kulttuurin demokratisaatio yhdenvertaisuus musiikki opetus kulttuuri osallistuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703311834

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana 

    Laes, Tuulikki; Juntunen, Marja-Leena; Heimonen, Marja; Kamensky, Hanna; Kivijärvi, Sanna; Nieminen, Kati; Tuovinen, Tuulia; Turpeinen, Isto; Elmgren, Heidi; Linnapuomi, Aura; Korhonen, Outi (Taideyliopisto, 2018)
  • Tarkkaavaisuushäiriöinen oppilas musiikin tunneilla : esimerkkinä Jyväskylän seudun musiikinopetus perusopetuksen vuosiluokilla 7.-9. 

    Raivio, Pipsa (2005)
  • Esteettömyys musiikinopetuksessa : erityiskoulujen opetushenkilöstön näkemyksiä erityisryhmien musiikinopetuksen oppimisympäristöstä 

    Kemppainen, Jaana (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityiskouluissa musiikkia opettavien opettajien ja ohjaajien näkemyksiä siitä, millainen oppimisympäristö erityisryhmien musiikkitunneilla tulisi olla, ja miten sitä tulisi kehittää, ...
  • "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" : luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista 

    Lähdekorpi, Anu; Martin, Marjaana (2016)
    Lähdekorpi, A. & Martin, M. 2016. "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" Luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...
  • Mielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti 

    Kaikkonen, Anniina (2017)
    Uudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre