University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Esteettömyys musiikinopetuksessa : erityiskoulujen opetushenkilöstön näkemyksiä erityisryhmien musiikinopetuksen oppimisympäristöstä

Thumbnail
View/Open
502.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kemppainen, Jaana
Date
2015
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityiskouluissa musiikkia opettavien opettajien ja ohjaajien näkemyksiä siitä, millainen oppimisympäristö erityisryhmien musiikkitunneilla tulisi olla, ja miten sitä tulisi kehittää, jotta musiikinopetus ja -oppiminen mahdollistuvat eritasoisille oppilaille. Musiikinopetuksen oppimisympäristöä tarkastellaan fyysiseltä, psyykkiseltä, sosiaaliselta ja kognitiiviselta osa-alueelta. Tutkimukseen haastateltiin viittä henkilöä, ja haastatteluaineisto on analysoitu aineistolähtöisesti ja teoriaohjaavasti. Fyysisessä oppimisympäristössä tärkeänä pidettiin oppilaiden omatoimisuutta lisäävää, helposti muunneltavaa, esteetöntä ja selkeää musiikkiluokkaa. Soitinten ja opetusmateriaalin tulisi olla helposti oppilaiden saatavilla. Selkeys parantaa oppilaiden keskittymistä, ja helppo muunneltavuus säästää aikaa opettamiselle ja ohjaamiselle. Lisäksi soittimia muokataan oppilaslähtöisesti. Psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön tulisi olla viihtyvyyttä edistävä ja osallisuutta tukeva. Tällöin merkityksellisiä ovat positiivinen ja rohkaiseva ilmapiiri, motivoiva toiminta sekä onnistumisen kokemusten mahdollistaminen oppilaille. Tärkeäksi koettiin myös motivoivien soitinten valinta. Kognitiivisen oppimisympäristön osalta eri aistien avulla tapahtuvan oppimisen hyödyntäminen musiikinopetuksessa koettiin oppimisen kannalta merkittäväksi, mutta osittain myös haastavaksi toteuttaa. Esteetön musiikinopetus mahdollistuu oppimisympäristön osaalueita muokkaamalla. Tutkimus tarjoaa tietoa, näkökulmia ja huomioita erityisryhmien musiikin oppimisympäristön ja opetuksen suunnitteluun. ...
Alternative title
Erityiskoulujen opetushenkilöstön näkemyksiä erityisryhmien musiikinopetuksen oppimisympäristöstä
Keywords
oppimisympäristö esteettömyys erityiskoulu musiikinopetus saavutettavuus erityismusiikkikasvatus erityinen tuki erityiskoulut musiikki opetus erityiskasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502111287

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27677]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus? 

    Eerola, Päivi-Sisko (2014)
    Maisterintutkielma koostuu kahdesta Musiikkikasvatus-lehdessä julkaistusta artikkelista. Niissä pohditaan koulun musiikin opetuksen lisäyksen vaikutuksia kahdesta hyvin erilaisesta näkökulmasta.! ! Ensimmäinen artikkeli ...
  • Musiikkikulttuurien murros koulujemme musiikinopetuksessa 

    Jämsä, Veera (2010)
  • Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa 

    Pitkänen, Anniina (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa ...
  • Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ...
  • Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa 

    Salonen, Suvi (2019)
    Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre