Esteettömyys musiikinopetuksessa : erityiskoulujen opetushenkilöstön näkemyksiä erityisryhmien musiikinopetuksen oppimisympäristöstä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityiskouluissa musiikkia opettavien
opettajien ja ohjaajien näkemyksiä siitä, millainen oppimisympäristö
erityisryhmien musiikkitunneilla tulisi olla, ja miten sitä tulisi kehittää, jotta
musiikinopetus ja -oppiminen mahdollistuvat eritasoisille oppilaille.
Musiikinopetuksen oppimisympäristöä tarkastellaan fyysiseltä,
psyykkiseltä, sosiaaliselta ja kognitiiviselta osa-alueelta. Tutkimukseen
haastateltiin viittä henkilöä, ja haastatteluaineisto on analysoitu
aineistolähtöisesti ja teoriaohjaavasti.
Fyysisessä oppimisympäristössä tärkeänä pidettiin oppilaiden
omatoimisuutta lisäävää, helposti muunneltavaa, esteetöntä ja selkeää
musiikkiluokkaa. Soitinten ja opetusmateriaalin tulisi olla helposti oppilaiden
saatavilla. Selkeys parantaa oppilaiden keskittymistä, ja helppo muunneltavuus
säästää aikaa opettamiselle ja ohjaamiselle. Lisäksi soittimia muokataan
oppilaslähtöisesti. Psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön tulisi olla
viihtyvyyttä edistävä ja osallisuutta tukeva. Tällöin merkityksellisiä ovat
positiivinen ja rohkaiseva ilmapiiri, motivoiva toiminta sekä onnistumisen
kokemusten mahdollistaminen oppilaille. Tärkeäksi koettiin myös motivoivien
soitinten valinta. Kognitiivisen oppimisympäristön osalta eri aistien avulla
tapahtuvan oppimisen hyödyntäminen musiikinopetuksessa koettiin
oppimisen kannalta merkittäväksi, mutta osittain myös haastavaksi toteuttaa.
Esteetön musiikinopetus mahdollistuu oppimisympäristön osaalueita
muokkaamalla. Tutkimus tarjoaa tietoa, näkökulmia ja huomioita
erityisryhmien musiikin oppimisympäristön ja opetuksen suunnitteluun.
...
Muu nimeke
Erityiskoulujen opetushenkilöstön näkemyksiä erityisryhmien musiikinopetuksen oppimisympäristöstäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopetuksen lisäyksen vaikutus?
Eerola, Päivi-Sisko (2014)Maisterintutkielma koostuu kahdesta Musiikkikasvatus-lehdessä julkaistusta artikkelista. Niissä pohditaan koulun musiikin opetuksen lisäyksen vaikutuksia kahdesta hyvin erilaisesta näkökulmasta.! ! Ensimmäinen artikkeli ... -
Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
Pitkänen, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa ... -
Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
Salonen, Suvi (2019)Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation ... -
Musiikkikasvatusteknologian käyttö, merkitys ja käyttöön tarvittavat valmiudet peruskoulun musiikinopetuksessa
Broman, Helene; Veijonen, Sonja (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää musiikkia opettavien opettajien ja teknologiapainotteisen ryhmän luokanopettajaopiskelijoiden musiikkikasvatusteknologisia valmiuksia ja miten musiikkikasvatusteknologiaa on käytetty ... -
Tablet-tietokoneet 4. luokan musiikinopetuksessa ja oppilaiden vapaa-ajalla
Hönö, Anni (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikkitoimintaa oppilaat tekevät vapaa-ajallaan ja millainen tablet-tietokoneilla harjoitettu koulun musiikkitoiminta siirtyy oppilaiden vapaa-aikaan. Tavoitteena on myös ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.