Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPitkänen, Emma
dc.date.accessioned2017-03-28T17:51:12Z
dc.date.available2017-03-28T17:51:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53390
dc.description.abstractTutkin kandidaatintutkielmassani kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksia koulujen musiikinopetuksessa. Koska korvakuulolta soittaminen on yksi merkittävä musisoinnin muoto, olen kiinnostunut menetelmän hyödyntämisestä koulujen musiikinopetuksessa. Kuulonvarainen tiedonsiirto ja musiikillisen perinteen seuraaville sukupolville siirtäminen suullisesti on ihmiskunnan historiassa merkittävässä asemassa. Musiikissa perinne elää yhä, kuitenkin sen ajatellaan kiinnittyvän tiiviimmin vain tiettyihin musiikkityyleihin ja –kulttuureihin. Tutkin menetelmän muotoja ja yhteyttä eri musiikkityyleihin olemassa olevan kansainvälisen sekä kotimaisen kirjallisuuden pohjalta. Kuulonvaraisen musiikinoppimisen keinot voivat tarjota uudenlaisia musiikillisia oivaltamisia ja ilmaisun keinoja oppijalle. Kouluissa voidaan monella tapaa hyödyntää erilaisia populaari- ja kansanmusiikin piiristä tuttuja oppimisen metodeja. Kuulonvaraisuuteen linkittyviä metodeja löytyy opetukseen myös Suzuki-metodista sekä Orff- pedagogiikasta. Kuulonvaraisuuden periaate musiikinopetuksessa tukee myös laajasti opetussuunnitelman perusteiden koko musiikin oppiaineen opetuksen tavoitteita. Aihe on hyvin mielenkiintoinen, ja jatkotutkimus teemasta olisi tarpeellista ja aihetta lisää avaavaa. Uusia näkökulmia voivat olla kokemukset kuulonvaraisesta oppimisesta tai kuulonvaraisuuteen perustuvan opetuksen tehokkuus sekä oppimistulokset. Olen kiinnostunut aiheesta ja jatkan sen parissa pro gradu –tutkielmassani.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkuulonvaraisuus
dc.subject.otherkorvakuulolta soittaminen
dc.subject.otheroppiminen
dc.titleKirjasta vai korvakuulolta : kuulonvarainen oppiminen musiikinopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201703281782
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2017-03-28T17:51:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot