Kirjasta vai korvakuulolta : kuulonvarainen oppiminen musiikinopetuksessa
Tutkin kandidaatintutkielmassani kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksia koulujen musiikinopetuksessa. Koska korvakuulolta soittaminen on yksi merkittävä musisoinnin muoto, olen kiinnostunut menetelmän hyödyntämisestä koulujen musiikinopetuksessa.
Kuulonvarainen tiedonsiirto ja musiikillisen perinteen seuraaville sukupolville siirtäminen suullisesti on ihmiskunnan historiassa merkittävässä asemassa. Musiikissa perinne elää yhä, kuitenkin sen ajatellaan kiinnittyvän tiiviimmin vain tiettyihin musiikkityyleihin ja –kulttuureihin. Tutkin menetelmän muotoja ja yhteyttä eri musiikkityyleihin olemassa olevan kansainvälisen sekä kotimaisen kirjallisuuden pohjalta.
Kuulonvaraisen musiikinoppimisen keinot voivat tarjota uudenlaisia musiikillisia oivaltamisia ja ilmaisun keinoja oppijalle. Kouluissa voidaan monella tapaa hyödyntää erilaisia populaari- ja kansanmusiikin piiristä tuttuja oppimisen metodeja.
Kuulonvaraisuuteen linkittyviä metodeja löytyy opetukseen myös Suzuki-metodista sekä Orff- pedagogiikasta. Kuulonvaraisuuden periaate musiikinopetuksessa tukee myös laajasti opetussuunnitelman perusteiden koko musiikin oppiaineen opetuksen tavoitteita.
Aihe on hyvin mielenkiintoinen, ja jatkotutkimus teemasta olisi tarpeellista ja aihetta lisää avaavaa. Uusia näkökulmia voivat olla kokemukset kuulonvaraisesta oppimisesta tai kuulonvaraisuuteen perustuvan opetuksen tehokkuus sekä oppimistulokset. Olen kiinnostunut aiheesta ja jatkan sen parissa pro gradu –tutkielmassani.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Korvat käyttöön : opettajien kokemuksia kuulonvaraisen oppimisen mahdollisuuksista musiikinopetuksessa
Pitkänen, Emma (2019)Kuulonvarainen musiikinoppiminen on merkittävä ja ensimmäinen musiikin oppimisen muoto. Kuulonvaraisesti tapahtuva oppiminen tapahtuu ilman kirjallista ohjetta tai dokumenttia, kuten nuottia tai tabulatuuria. Oman korvan ... -
Ukulelesta kitaraan ja takaisin : ukulele ja kitara koulun musiikinopetuksessa
Kortelainen, Eevi (2019)Ukulelesta on tullut viime aikoina trendisoitin ja se innostaa monia soittoon ja soittimia voi jopa lainata kirjastosta. Kitara puolestaan on yksi populaarimusiikin käytetyimmistä soittimista ja houkuttelee monia aloittamaan ... -
Opettajan mahdollisuudet oppilaan toiminnanohjauksen tukemiseen musiikinopetuksessa
Ylönen, Elisa (2023)Tässä tutkielmassa selvitän, mitä tarkoitetaan toiminnanohjauksella ja miten sen kehitystä voi tukea. Erityisesti keskityn siihen, millaisia mahdollisuuksia opettajalla on vaikuttaa oppilaan toiminnanohjaukseen ... -
Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
Harju, Lari (2024)Tämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa ... -
Konstruktivistisen oppimiskäsityksen toteutuminen lukion musiikinopetuksessa
Maisio, Mikko (2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.