Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin välisiä yhteyksiä lukuvuoden aikana. Tutkimus on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta, johon osallistuu noin 800 keskisuomalaista nuorta. Tutkimuksessa selvitettiin, vaikuttaako oppilaan akateeminen kimmoisuus eli uskomus siitä, että hän kykenee selviytymään menestyksekkäästi koulunkäyntiin liittyvistä haasteista ja vastoinkäymisistä, hänen koulustressin kokemukseensa ja sen muutokseen lukuvuoden aikana. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös temperamentin negatiivisen affektiivisuuden ja tahdonalaisen itsesäätelyn yhteyksiä koulustressiin ja sen muutokseen. Viimeisimpänä tutkimuksessa tarkasteltiin temperamentin yhteyttä akateemisen kimmoisuuteen. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2014 ja keväällä 2015. Aineisto (N=678) koostuu nuorten ja heidän vanhempansa tai muun huoltajan vastauksista. Nuoret raportoivat koulustressin kokemuksiaan ”Koulutyön kuormittavuus”-mittarilla ja akateemista kimmoisuutta ”Akateeminen kimmoisuus”-mittarilla. Nuoren vanhempi arvioi nuoren temperamenttia EATQ-R -temperamenttikyselyn avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että runsaampi akateeminen kimmoisuus oli yhteydessä vähäisempään koulustressin kokemukseen ja stressin vähenemiseen lukuvuoden aikana. Temperamentin korkea tahdonalainen itsesäätely oli yhteydessä vähäisempään koulustressin kokemukseen syksyllä ja runsas negatiivinen affektiivisuus lisäsi koulustressiä lukuvuoden aikana. Negatiivisella affektiivisuudella ja tahdonalaisella itsesäätelyllä ei ollut yhdysvaikutusta koulustressin kokemukseen. Sen sijaan temperamentin runsas negatiivinen affektiivisuus oli yhteydessä vähäisempään akateemiseen kimmoisuuteen. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että oppilaiden akateemista kimmoisuutta lisäävät interventiot saattaisivat onnistuessaan vähentää myös oppilaiden kokemaa koulustressiä. Koulustressin kohtalaisen pysyvyyden vuoksi, voisi olla hyödyllistä opettaa jo kuudesluokkalaisille nuorille koulustressin hallinnan ja käsittelyn taitoja. Erityisesti ne nuoret, joiden temperamenttia luonnehtii runsas negatiivinen affektiivisuus, saattaisivat tarvita ja hyötyä stressinhallintataitojen harjoittelusta. Tutkimus oli ensimmäinen, joka tarkasteli temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin välisiä yhteyksiä. Havaitut yhteydet tulee siten varmistaa jatkotutkimuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhemman temperamentin ja vanhemman kasvatustyylien yhteydet nuoren temperamentin kehitykseen
Jykylä, Johanna; Siiriä, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka temperamentti kehittyy 6.–9. luokan välillä ja kuinka vanhemman kasvatustyylit ovat yhteydessä nuoren temperamenttiin ja siinä tapahtuviin muutoksiin. Lisäksi tutkimme, ... -
Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin
Antwi, Tarja (2016)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksen TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta, joka toteutetaan Jyväskylässä vuosina 2013–2017. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kuudesluokkalaisten ... -
Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteydet toisen asteen koulupudokkuusriskiin
Mäkelä, Eeva; Niittyharju, Suvi (2022)Tässä tutkimuksessa tavoitteenamme oli tarkastella akateemisen kimmoisuuden sekä vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteyksiä toisen asteen opiskelijoiden koulupudokkuusriskiin. Akateemisella kimmoisuudella on aiemmin ... -
Nuorten KOMPASSI -verkkointervention yhteys koulupaineiden sietokykyyn : nuoren temperamentti muuntavana tekijänä
Linkola, Iida; Subida, Liina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lisääkö Nuorten KOMPASSI -interventio nuorten koulupaineiden sietokykyä eli akateemista kimmoisuutta kuuden kuukauden seurantamittauksessa. Lisäksi tarkasteltiin, ... -
Nuorten KOMPASSI -verkkointervention vaikutus nuorten sisäänpäin suuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen 6 kuukauden seurannan aikana : temperamentti yhteyttä muuntavana tekijänä
Isola, Jenni; Rintaluoma, Jenna (2019)Tämä tutkimus on osa TIKAPUU 2 -Yläkoulusta toisen asteen opintoihin -tutkimusprojektia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, vähentääkö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva Nuorten KOMPASSI -verkkointerventio ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.