University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kaverisuhteiden ja temperamentin yhteys kuudesluokkalaisten nuorten kouluhyvinvointiin

Icon
459.5Kb

Authors
Antwi, Tarja
Date
2016
Discipline
PsykologiaPsychology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Psykologian laitoksen TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta, joka toteutetaan Jyväskylässä vuosina 2013–2017. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella kuudesluokkalaisten nuorten kaverisuhteiden yhteyttä nuorten kokemaan kouluhyvinvointiin, ja temperamentin mahdollista muuntavaa vaikutusta kaverisuhteiden ja kouluhyvinvonnin välisiin suhteisiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2014 kahden keskisuomalaisen kunnan kuudesluokkalaisilta nuorilta ja heidän vanhemmiltaan. Nuoret (N=870) vastasivat kyselyihin kouluhyvinvoinnistaan ja kaverisuhteistaan, ja vanhemmat (N=676) arvioivat nuorten temperamenttia Early Adolescent Temperament Questionnaire – Revised (EATQ-R) –kyselylomakkeen avulla. Kouluhyvinvointia tutkittiin kouluviihtyvyyden, kouluun liittyvän stressin ja koulun vastaisten asenteiden avulla. Nuorten kaverisuhteita tarkasteltiin luokkatovereiden antamien positiivisten ja negatiivisten nimeämisten sekä itse raportoidun parhaan kaverin olemassaolon avulla. Positiiviset nimeämiset kertovat vertaisten hyväksynnästä ja negatiiviset nimeämiset vertaisten hyljeksinnästä. Tutkimuksen mukaan luokkatovereiden hyväksyntä oli yhteydessä nuorten korkeampaan kouluviihtyvyyteen ja vähäisempiin koulun vastaisiin asenteisiin. Luokkatovereiden hyljeksintä taas oli yhteydessä korkeampaan kouluun liittyvän stressiin ja voimakkaampiin koulun vastaisiin asenteisiin. Sillä, oliko nuorella parasta kaveria samalla luokalla, ei havaittu yhteyttä nuorten kokemaan kouluhyvinvointiin. Parhaan kaverin ja kouluviihtyvyyden välinen yhteys oli erilainen riippuen nuoren temperamentista. Yhteyteen vaikutti nuoren tahdonalaisen itsesäätelyn taso. Nuorilla, joilla runsaasti tahdonalaista itsesäätelyä, parhaan kaverin olemassaolo samalla luokalla vaikutti positiivisesti heidän kouluviihtyvyyteensä. Niillä nuorilla taas, joilla oli vähäisesti tahdonalaista itsesäätelyä, parhaan kaverin olemassaololla ei ollut yhteyttä heidän kouluviihtyvyyteensä. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan erityisesti vertaisten hyväksynnällä ja hyljeksinnällä on yhteys nuorten kokemaan kouluhyvinvointiin. Tulokset antavat viitteitä myös tahdonalaisen itsesäätelyn merkityksestä sille, miten tärkeä paras kaveri on nuoren kouluviihtyvyyden kannalta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että vertaisten hyljeksinnän ennaltaehkäisy on tärkeää nuorten kokeman kouluhyvinvoinnin parantamiseksi. ...
Keywords
kouluhyvinvointi kouluviihtyvyys kouluun liittyvä stressi koulun vastaiset asenteet vertaisten hyljeksintä vertaisten hyväksyntä kaverisuhteet temperamentti koulu hyvinvointi stressi vertaissuhteet ystävät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701031025

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin väliset yhteydet 

    Yli-Kivistö, Laura (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nuorten temperamentin, akateemisen kimmoisuuden ja koulustressin välisiä yhteyksiä lukuvuoden aikana. Tutkimus on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta, ...
  • Temperamenttityypin yhteys koulusiirtymän aikana koettuun kouluhyvinvointiin 

    Holappa, Emma; Larinen, Katja (2016)
  • Hyvä ja turvallinen koulu : kouluviihtyvyys ja koulun turvallisuus oppilaiden käsityksissä ja kokemuksissa 

    Ylinen, Irene (2011)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakoululaisten käsityksiä ja kokemuksia kouluviihtyvyydestä ja koulun turvallisuudesta. Kouluviihtyvyyteen liittyviä asioita selvitettiin kysymällä lapsilta myönteisiä ja ...
  • Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten hyvinvoinnin ja luottamuksen merkitykset kouluelämässä 

    Silverang, Elena (2017)
    Silverang, Elena. 2017. Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten hyvinvoinnin ja luottamuksen merkitykset kouluelämässä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden lai-tos. ...
  • Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa 

    Koskinen, Johanna (2018)
    Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre