Twitter työkaluna kriisitoiminnassa
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Viime vuosina Twitterin käytöstä on tullut ihmisille arkipäiväinen tapa jakaa ajatuksia ja kokemaansa. Samaan aikaan yhä monimutkaisempiin yhteiskunnan kriiseihin tarvitaan luotettavaa dataa. Hätäpuhelun teko on ollut tyypillinen kommunikointitapa viranomaisten ja kansalaisten välillä. Nyt tilannetta koskevaa informaatiota on alettu jakaa kansalaisten osalta myös Twitterissä. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka Twitteriä voidaan käyttää viranomaisten tiedonlähteenä kriisitilanteiden aikaan. Tutkielma on tyypiltään kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään aikaisempaan aiheesta tehtyyn tutkimukseen. Kriisitoiminta ei ole mikään uusi asia, mutta tapa saada siinä tarvittavaa tietoa on uudistumassa. Kriisinhallinnasta kerrotaan tässä tutkielmassa perustietoa, kuten sen vaiheet ja yleisesti viranomaisten käytössä olevat toimintatavat. Twitter määritellään sekä teknisestä että yhteisöllisestä näkökulmasta. Tutkielmassa tarkastellaan Twitterin perustoimintoja ja pohditaan sitä, kuinka jaettua tietoa voidaan hyödyntää viranomaisten kriisitoiminnassa. Aiemman tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Twitterissä jaettu informaatio kohtaa monesti viranomaisten tietotarpeet. Keinoina mikroblogin hyödynnykseen esitellään tilannetiedon parantaminen monitoroimalla Twitterissä syntyvää informaatiota, syntyneen vahingon arviointi Twitteriin ladattujen kuvien ja videoiden perusteella sekä uhreilta tulevien avunpyyntöjen vastaanotto.
...
The adoption of Twitter has increased over the past few years. Meanwhile greater demands are placed on the management of crisis response than has previously been the case. There is a real need to gather situational information. Typically this information is received from emergency calls but nowadays there is also situational information available in Twitter. In this thesis we show that the necessary information can move smoothly from the Twitter users to decision makers and other first responders and crisis response management can significantly benefited from this information already during the crisis. In this literature review we explore how crisis management itself is not a new concept but the way to collect required information can be improved. The focal point is in what kind of benefits are involved with the use of this type of information. Crisis management requires a significant amount of planning and organizing actions, which is only possible to do efficiently with enough situational information with which to analyze the situations. This is where user generated content can be of great benefit. The results of this research state three significant factors where Twitter can be used effectively as a tool to monitor and collect information by emergency services or crisis managers.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maanpuolustustahto toimii ulkopoliittisena työkaluna
Häkkinen, Teemu (The Ulkopolitist ry, 2020)Maailman kamppaillessa Kiinan Wuhanista alkanutta koronavirusta vastaan on paikallaan alleviivata yhteiskunnallisen kriisinkestävyyden merkitystä. Tuossa kestävyydessä on osansa myös yhteiskunnan tilalla. Tässä kirjoituksessa ... -
Crisis communication and terrorism : mapping challenges and co-creating solutions
Ruggiero, Aino (University of Jyväskylä, 2017)Terrorism is a globally connected, uncontrollable, transboundary risk that continually evolves and changes forms, resulting in multiple complexities that affect the lives of both citizens and organisations across the ... -
Developing a crisis communication scorecard : outcomes of an international research project 2008-2011 (Ref.)
Vos, Marita; Lund, Ragnhild; Reich, Zvi; Harro-Loit, Halliki (University of Jyväskylä, 2011) -
@realDonaldTrump tweets : How Donald Trump Talks About Different Ethnic Groups on His Twitter Account
Jantunen, Oona (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Donald Trump puhui erilaisista etnisistä vähemmistöistä Twitter-tilillään ennen presidenttiyttään (2013-2016) ja sen aikana (2017-2021). Erityisesti kiinnostuksen kohteena ... -
Emotional appeals as persuasion techniques in non-profit organization Greenpeace’s Twitter account
Harju, Veera (2020)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee tunteisiin vetoavia ja tunteita herättäviä retorisia keinoja, joiden pyrkimyksenä on vakuuttaa yleisöä. Tutkimus kohdistui voittoa tavoittelemattoman järjestön Greenpeacen Twitter-julkaisuihin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.