"Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana
TIIVISTELMÄ
Törmänen, Niina. 2016. ”Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!” -Peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos, 71 sivua.
Tämä tutkimus selvittää esiopetusikäisten maahanmuuttajalasten kotoutumista tukevia ja sitä hidastavia tekijöitä suomalaisessa varhaiskasvatus- ja kouluinstituutiossa maahanmuuttajien peruskouluun valmistavalla luokalla. Tutkimuksessa tuodaan näkyväksi myös, miten maahanmuuttajalasten arki kouluympäristössä rakentuu. Tutkimuskohteena on vähän aikaa sitten Suomeen tulleet peruskouluun valmistavaa luokkaa käyvät 6-16-vuotiaat lapset, erityisesti 5 esiopetusikäistä pienryhmäläistä, eteläisen Suomen pienessä kyläkoulussa.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineisto on kerätty etnografisella metodilla, osallistuvan kenttähavainnoinnin, piirustusten, valokuvien ja videoiden avulla. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä teoriaohjautuvasti.
Peruskouluun valmistavalla luokalla kotoutumista tukeviksi asioiksi nousivat esille lasten tarpeiden kokonaisvaltainen huomioiminen, ja vähäisissä määrin kielen oppiminen, pysyvyyden tuoma turvallisuus, lapsen oman kulttuurin huomioiminen ja yhteistyö vanhempien kanssa. Kotoutumista hidastaviksi asioiksi esiin nousivat toiminnan alun vähäinen suunnittelu, aika- ja työvoimaresurssien puute ja koulun kaukainen sijainti vastaanottokeskuksesta. Tutkimus vahvisti aiempien tutkimusten tulokset opettajan kompetenssin sekä opettajan roolin tärkeydestä maahanmuuttajalapsen kotoutumisprosessissa.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voidaan sanoa, että esiopetusikäisten valmistavan opetuksen suunnitteluun, rakenteeseen ja riittävään resursointiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota ja lisäksi on tärkeää ymmärtää varhaisten kotouttamistoimien merkitys esiopetusikäisille maahanmuuttajalapsille.
...
Alternative title
Peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilanaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pakolaisena Suomessa : kotoutumisen haasteet ja niiden yhteydet kotoutumisen eri ulottuvuuksiin
Penttilä, Pasi (2023)Kandidaatintutkielmani tutkii pakolaisten kohtaamia haasteita Suomeen kotoutumisessa ja kuinka ne yhdistyvät kotoutumisen eri ulottuvuuksiin. Kotoutuminen viittaa useisiin eri prosesseihin, joiden kautta maahanmuuttaja ... -
"Joka päivä mä opin suomen kieli silloin, kun mä puhun heidän kanssa" : uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta
Väkevä, Titta (2009)TIIVISTELMÄ Väkevä, T. 2009. ”JOKA PÄIVÄ MÄ OPIN SUOMEN KIELI SILLOIN, KUN MÄ PUHUN HEIDÄN KANSSA” – Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ... -
Maahanmuuttajien kotoutuminen kansan rakentamisen prosessina : kotoutumisen käsite eurooppalaisessa kontekstissa
Huttunen, Mari (2020)Sosiaalityön ja politiikantutkimuksen näkökulmat yhdistävässä maisterintutkielmassani tarkastelen kotoutumisen käsitettä eurooppalaisessa kontekstissa Euroopan unionin ja yksittäisten jäsenmaiden kotouttamispoliittisten ... -
Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista
Hukkanen, Sara (2017)TIIVISTELMÄ Hukkanen, Sara. 2017. Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 55 sivua. Tutkimuksen ... -
Yksintulleen alaikäisen kotoutumisen edistäminen perheryhmäkodissa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Koivukari, Virve (2022)Kandidaatintutkielman aiheena oli yksintulleen alaikäisen kotoutumisen edistäminen perheryhmäkodissa. Tutkielman tarkoituksena oli tutkia yksintulleen alaikäisen lapsen ja nuoren kotoutumisen edistämistä kohti arjen ...