dc.contributor.advisor | Vuorisalo, Mari | |
dc.contributor.author | Törmänen, Niina | |
dc.date.accessioned | 2017-03-08T15:51:46Z | |
dc.date.available | 2017-03-08T15:51:46Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1675244 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53221 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Törmänen, Niina. 2016. ”Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!” -Peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos, 71 sivua.
Tämä tutkimus selvittää esiopetusikäisten maahanmuuttajalasten kotoutumista tukevia ja sitä hidastavia tekijöitä suomalaisessa varhaiskasvatus- ja kouluinstituutiossa maahanmuuttajien peruskouluun valmistavalla luokalla. Tutkimuksessa tuodaan näkyväksi myös, miten maahanmuuttajalasten arki kouluympäristössä rakentuu. Tutkimuskohteena on vähän aikaa sitten Suomeen tulleet peruskouluun valmistavaa luokkaa käyvät 6-16-vuotiaat lapset, erityisesti 5 esiopetusikäistä pienryhmäläistä, eteläisen Suomen pienessä kyläkoulussa.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineisto on kerätty etnografisella metodilla, osallistuvan kenttähavainnoinnin, piirustusten, valokuvien ja videoiden avulla. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä teoriaohjautuvasti.
Peruskouluun valmistavalla luokalla kotoutumista tukeviksi asioiksi nousivat esille lasten tarpeiden kokonaisvaltainen huomioiminen, ja vähäisissä määrin kielen oppiminen, pysyvyyden tuoma turvallisuus, lapsen oman kulttuurin huomioiminen ja yhteistyö vanhempien kanssa. Kotoutumista hidastaviksi asioiksi esiin nousivat toiminnan alun vähäinen suunnittelu, aika- ja työvoimaresurssien puute ja koulun kaukainen sijainti vastaanottokeskuksesta. Tutkimus vahvisti aiempien tutkimusten tulokset opettajan kompetenssin sekä opettajan roolin tärkeydestä maahanmuuttajalapsen kotoutumisprosessissa.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voidaan sanoa, että esiopetusikäisten valmistavan opetuksen suunnitteluun, rakenteeseen ja riittävään resursointiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota ja lisäksi on tärkeää ymmärtää varhaisten kotouttamistoimien merkitys esiopetusikäisille maahanmuuttajalapsille. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (71 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kotoutuminen | |
dc.subject.other | peruskouluun valmistava opetus | |
dc.subject.other | tila ja paikka | |
dc.title | "Suomi ja Syyria alkavat samalla kirjaimella!" : peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana | |
dc.title.alternative | Peruskouluun valmistava luokka kotoutumisen tilana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201703081603 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2017-03-08T15:51:46Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | maahanmuutto | |
dc.subject.yso | kotoutuminen | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | valmistava opetus | |
dc.subject.yso | tila | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |