Reklamirovanie produkcii Reima v finskih i russkih kul'turnyh kontekstah : diskurs-analiz reklamy internet-sajta reima.fi
Authors
Date
2017Tiivistelmä – Abstract
Tässä tutkielmassa tarkastelen suomalaisen lastenvaatevalmistaja Reiman tuotteiden mainontaa sekä suomalaisessa että venäläisessä kulttuurisessa kontekstissa. Tutkin, millaisia asioita mainonnassa korostetaan, millä tavalla suomalaisuutta ja skandinaavisuutta tuodaan esille ja lisäksi onko mainosteksteissä sisällöllisesti eroa, eli miten kulttuurierot näkyvät mainosteksteissä.
Reima on toiminut Venäjän markkinoilla jo 1960-luvun puolivälistä lähtien ja on saavuttanut siellä markkinajohtajan aseman. Yleensä ottaen Reiman tuotteita viedään jo yli 30 maahan ja vuonna 2016 80% myynnistä tulee Suomen ulkopuolelta. Venäjä on merkittävä maa viennin kannalta, ja Reima on laajentanut toimintaansa sinne 2010-luvulla. Yrityksellä on nykyisin oma myyntiorganisaationsa ja verkkokauppansa Venäjällä.
Analysoin 24 mainosta, jotka kuuluvat Reiman verkkosivuilla olleeseen Lookbook-2015 – mainoskampanjaan. Menetelmänä käytän diskurssianalyysiä ja lisäksi markkinoinnin ja mainonnan teorioita. Analyysi tapahtuu 4 diskurssin avulla: tuoteominaisuuksien diskurssi, ideaalisen lapsuuden diskurssi, skandinaavisen alkuperän diskurssi sekä mainonnan kulttuuristen erojen diskurssi.
Ensimmäinen diskurssi esittelee Reiman tuotteiden eri ominaisuuksia, joiden perusteella yrityksen imagoon liitetään laadukkuuden lisäksi lastenvaatteiden asiantuntijan sekä teknologisen edelläkävijän käsitteet. Toinen diskurssi luo kuvaa ideaalisesta lapsuudesta aktiivisena ja liikunnallisena, mitkä ovat myös tärkeä osa Reiman imagoa. Kolmas diskurssi nojaa paljolti erilaisiin stereotypioihin skandinaavisuudesta ja suomalaisuudesta. Neljännessä diskurssissa kulttuuriset erot näkyvät mainonnan kielenkäytössä ja suhtautumisessa lapsiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Predstavlenie Evropejskovo saûza : kriticeskij diskurs-analiz v trjëh tekstah Olega Makarenko
Hankkila, Niika (2017)Viime vuosien aikana Eurooppa on kärsinyt monista sosiaalis-taloudellisista ja poliittisista haasteista, kuten esimerkiksi pakolaisongelmasta, korkeasta työttömyydestä sekä Iso-Britannian eroamisesta Euroopan unionista. ... -
Rossiâ posle Putina – kakoj ona možet byt’? : kritičeskij diskurs-analiz stat’i Sergeâ Aleksašenko ” Čto budet? Kak nam obustroit’ Rossiû?”
Peltonen, Risto (2015)Venäjän politiikka ja käyttäytyminen muuttuivat nopeasti ja radikaalisti 2010 -luvulla. Maan tapahtumat ja toimenpiteet ovat olleet näkyvästi esillä mediassa, ja monia spekulaatioita on esitetty tulevista suurista muutoksista ... -
Diskursy Novoi Gazety : Kritičeskij diskurs-analiz stat'i ”Chelovek cheloveku virus : Pochemu karantin ne mozhet sderzhat pandemiu a rossijskie vlasti ne ochen-to i hotjat”
Seppä, Vanessa (2022)Yhteiskuntapoliittinen sanomalehti Novaja Gazeta on yksi suosituimmista ja merkityksellisimmistä tiedotusvälineistä Venäjällä. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen elementtejä, joiden avulla Novaja Gazetan diskurssit ... -
Rossiâ približaetsjâ k vremeni posle Putina - reprezentacii buduŝego rossii v mediatekstah : kritičeskij diskurs-analiz neskol'kih stat'ej v rossijskih SMI
Peltonen, Risto (2016)Venäjän hallinto on 2010 -luvulla muuttunut autoritaarisempaan suuntaan ja se on käyttänyt sotilaallista interventiota saavuttaakseen strategisia päämääriään. Maan toimet ovat olleet näkyvästi esillä mediassa ja monia ... -
Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla
Salonkari, Lasse (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten Applen tuotteiden markkinointivideoista koettavat aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset kokemukset vaikuttavat kohteena olevan kuluttajan haluun ostaa ...