Teknologia-avusteisuus säveltämisen pedagogiikassa
Tässä tutkielmassa käsittelen säveltämisen pedagogiikkaa musiikin tunneilla sekä musiikkiteknologian käyttöä säveltämisen pedagogiikassa. Lähestyn aihetta määrittelemällä säveltämistä musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Kiinnitän myös huomiota opettajan toimintaan säveltämisen ohjaamisessa. Toisessa luvussa tarkastelen Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS 2014) mainintoja säveltämisestä ja musiikkiteknologian käytöstä koulussa. Lopuksi perehdyn musiikkiteknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin säveltämisen pedagogiikassa ja yhteisöllisessä säveltämisessä. Pohdin myös alan mahdollisia jatkotutkimusnäkymiä.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet edellyttää säveltämisen opettamista kaikilla peruskoulun luokilla. Opettajilla ei kuitenkaan vielä välttämättä ole riittävästi tietotaitoa säveltämisen ohjaamiseen. Musiikkiteknologia voi toimia opetusta helpottavana ja mahdollistavana tekijänä. Alan pedagogiikka vaatii kuitenkin tutkimista ja kehittämistä. Tutkielmassani käsittelen erilaisia säveltämisen pedagogisia lähtökohtia, ajatuksia ja lainalaisuuksia. Sen on tarkoitus toimia käytännönläheisenä teoreettisena selvityksenä tulevaa maisterintutkielmaani varten.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5296]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa
Lahtinen, Juho (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, mitä kahdeksasluokkalaiset oppilaat kokevat oppivansa ilmiöpohjaisessa opetuksessa ja tunnistavatko he siinä opittuja asioita. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, miten oppilaat ... -
”Mä teen tän, tää on vaikeempaa!” : viikon työt Freinet-pedagogiikassa ja alkuopetusikäisen itseohjautuvuus
Liimola, Susanna; Majamaa, Sini (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ranskalaisen Célestin Freinet’n (1896–1966) pedagogiikkaan liittyvässä viikon työt-toimintamallissa toteutuu alkuopetusikäisten itseohjautuvuus. Tutkimusaihe liittyy ... -
Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa
Laaksonen, Antti (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunta-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia heidän oppimisestaan ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä koulutusohjelmassa opiskelun aikana opiskeltaessa työelämälähtöisillä ... -
Voimavarat keskeisiä toimijuutta edistävässä pedagogiikassa
Lestinen, Leena; Valleala, Ulla Maija (Jyväskylän yliopisto, 2020)Artikkeli käsittelee pedagogista kokeilua ja kehittämistä luokanopettajakoulutuksessa. Ilmiölähtöistä oppimista tarkastellaan opiskelijoiden toimijuuden kehittymisenä työelämään kiinnittyvässä oppimisympäristössä. Tarkastelun ... -
Trumpetin soiton ekspertiisi Claude Gordonin pedagogiikassa
Renko, Markku (2014)Tutkimus tuo julki Claude Gordonin (1916-1996) pedagogiikkaan oleellisesti liittyvää hiljaista tietoa, joka ei esiinny Gordonin itse kirjoittamissa tai käyttämissä oppimateriaaleissa. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.