University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilaiden kokemukset oppimisesta ilmiöpohjaisessa pedagogiikassa

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lahtinen, Juho
Date
2019
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, mitä kahdeksasluokkalaiset oppilaat kokevat oppivansa ilmiöpohjaisessa opetuksessa ja tunnistavatko he siinä opittuja asioita. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, miten oppilaat mieltävät ilmiöpohjaiset teemapäivät. Oppilaita pyydettiin myös vertailemaan teemapäiviä perinteiseen opetukseen. Aihe on ajankohtainen ja sitä on perusteltua tutkia, sillä uuden opetussuunnitelman myötä ilmiöpohjaisuus on tullut peruskouluihin. Tutkimuksen teoriaosuus sisältää keskeiset käsitteet, jotka ovat tulevaisuuden taidot, projektioppiminen, tutkiva oppiminen ja ilmiöpohjainen oppiminen. Tutkimusta varten haastatteluihin osallistui kuusi kahdeksasluokkalaista poikaa keskisuomalaisesta koulusta syksyllä 2018. Oppilaat haastateltiin yksilöllisesti käyttäen teemahaastattelua. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä hyödynnettiin aineistolähtöistä temaattista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat oppilaiden kokevan oppivansa ilmiöpohjaisessa opetuksessa erityisesti konkreettisia asioita ja suunnittelun taitoja. Oppilaat olivat oppineet ilmiöpohjaisina teemapäivinä tulevaisuuden taitoja, jotka liittyivät yhteistoimintaan, ongelmanratkaisuun ja ajattelun taitoihin. Haastatteluun osallistuneet nostivat esille myös prosessin ymmärtämistä, vastuunottamista ja aikatauluttamista. Oppilailla oli haasteita nimetä opittuja asioita ilmiöpohjaisesta opetuksesta, mutta tulosten perusteella se ei välttämättä ole helppoa muussakaan koulunkäynnissä. Haastateltavista suurin osa koki oppineensa vähemmän teemapäivinä kuin perinteisessä opetuksessa. Teemapäivistä kuitenkin pidetään paljon ja niitä voisi järjestää oppilaiden mukaan useammin. Oppilaiden mielestä ne ovat mukavaa vaihtelua, joissa ei tarvitse muuttaa juuri mitään. Haastateltavat eivät osanneet sanoa, mikä on teemapäivien tarkoitus. ...
Keywords
ilmiöpohjainen oppiminen tulevaisuuden taidot oppilaiden kokemukset kahdeksasluokkalaiset tutkiva oppiminen projektioppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181529

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24854]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaisvuosien tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivaa STEAM-toimintaa perhepuistossa 

    Virkkula, Otto (2017)
    STEAM-toiminnassa elämä ja koulutus sitoutuvat toisiinsa. Oppimisen eri alueet - tiede- ja teknologiakasvatus, taiteet ja matematiikka – limittyvät toisiinsa ja antavat mahdollisuuden holistiseen, elävään ja mukautuvaan ...
  • Liikunnan ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden kokemuksia oppimisesta ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä työelämälähtöisessä pedagogiikassa 

    Laaksonen, Antti (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunta-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksia heidän oppimisestaan ja ammatillisen osaamisen kehittymisestä koulutusohjelmassa opiskelun aikana opiskeltaessa työelämälähtöisillä ...
  • Case: Ammattikorkeakoulun yrityslähtöisen opetussuunnitelman käyttöönoton kuvaus ja toimintamallin kehittäminen : yrittäjämäisten valmiuksien lisääminen projektioppimisella 

    Jokinen, Tiina (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2013)
  • Uudistuva yrittäjyys maaseudulla : esseitä resurssiviisaasta maaseudusta 

    Niemelä, Tarja (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2013)
  • Monialaiset oppimiskokonaisuudet ja uudet lukutaidot 

    Tarnanen, Mirja; Hankala, Mari (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, 2022)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre