Trumpetin soiton ekspertiisi Claude Gordonin pedagogiikassa
Tutkimus tuo julki Claude Gordonin (1916-1996) pedagogiikkaan oleellisesti liittyvää hiljaista tietoa, joka ei esiinny Gordonin itse kirjoittamissa tai käyttämissä oppimateriaaleissa. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka trumpetin soiton perustana olevat seitsemän luonnonelementtiä voidaan harjoittaa erilaisten systemaattisten harjoittelurutiinien avulla niin hyvään kuntoon, että trumpetin soittaminen on helppoa ja vaivatonta.
Tutkielma selventää yleisimpiä vaskipuhaltimen hengitykseen, kielenkäyttöön, suukappaleen sijaintiin, puhallinterminologiaan ja harjoitteluun liittyviä väärinkäsityksiä, ja tuo julki 1800-luvulta saakka tiedossa ollutta informaatiota siitä, miten soittaa trumpettia helposti ja vaivattomasti. Työssä esitellään Claude Gordonin pedagogiikan peruselementit; mitä harjoitella, miten harjoitella ja milloin harjoitella.
Tutkimus on laadullinen ja perustuu vuonna 2011 tehtyyn teemahaastatteluun. Tutkimusta varten haastateltiin kahta suomalaista ja kahta yhdysvaltalaista ammattimuusikkoa, jotka ovat päätyneet käyttämään Claude Gordonin pedagogiikkaa soittonsa perustana. Yhdysvaltalaiset haastateltavat olivat Claude Gordonin entisiä oppilaita, ja Gordonin itsensä kouluttamia opettajia. Haastatteluista saatujen tulosten ja tekijän omien kokemusten lisäksi työssä kuvataan vaivattoman soittotekniikan saavuttamista motoristen taitojen oppimisen, eksperttiyden, hiljaisen tiedon ja neuroplastisuuden näkökulmista.
Claude Gordonin pedagogiikka yhdistää toimivan ja tavoitteellisen sisältönsä hyvin tehokkaasti jäsennettyihin harjoittelurutiineihin. Oppimisesta saatu palaute ja opiskelijan motivaatio ovat tärkeässä roolissa haluttaessa saada täysi hyöty Gordonin pedagogiikasta.
Tutkimustulosten mukaan Gordonin pedagogiikan avulla trumpetin soitolle on mahdollista rakentaa vankka pohja, joka ei aseta esteitä trumpetistin musiikilliselle ilmaisulle. Koska Gordonin pedagogiikan perustana olevat säännönmukaiset lähtökohdat eivät muutu, voi soittaja hyödyntää niihin perustuvia soiton elementtejä koska tahansa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The impact of transient visual deprivation and proprioception in motor skill learning and acute cortical excitability
Nätkynmäki, Anna (2020)The purpose of the present study was to assess the impact of transient visual deprivation in complex motor skill learning and motor skill training induced acute cortical excitability in healthy subjects. Training induced ... -
Modulation of plasticity of the soleus area of the motor cortex using paired associative stimulation
Kumpulainen, Susanne (University of Jyväskylä, 2015)Paired associative stimulation (PAS) repeatedly combines single somatosensory nerve stimuli with single transcranial magnetic stimuli to induce bidirectional changes in the excitability of the cortical projections to ... -
Relationship between capacity for motor cortical plasticity and learning a complex perceptual-motor skill
Merikoski, Veera (2019)Taitoharjoitus ja parillinen assosiatiivinen stimulaatio (PAS) aiheuttavat long-term potentiation -kaltaista synaptista plastisuutta (LTP) primaarisella motorisella aivokuorella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ... -
Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa
Rytkönen, Aino (2018)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka musiikki voi toimia kuntouttavana ja oppimista tukevana tekijänä, oppimisvaikeuksista sekä ADHD:stä kärsivien lasten kohdalla. Musiikkiterapiaa käytetään näiden vaikeuksien h ... -
Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa
Kupari, Hanna (2017)Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.