University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Trumpetin soiton ekspertiisi Claude Gordonin pedagogiikassa

Thumbnail
View/Open
594.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Renko, Markku
Date
2014
Discipline
MusiikkitiedeMusicology

 
Tutkimus tuo julki Claude Gordonin (1916-1996) pedagogiikkaan oleellisesti liittyvää hiljaista tietoa, joka ei esiinny Gordonin itse kirjoittamissa tai käyttämissä oppimateriaaleissa. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka trumpetin soiton perustana olevat seitsemän luonnonelementtiä voidaan harjoittaa erilaisten systemaattisten harjoittelurutiinien avulla niin hyvään kuntoon, että trumpetin soittaminen on helppoa ja vaivatonta. Tutkielma selventää yleisimpiä vaskipuhaltimen hengitykseen, kielenkäyttöön, suukappaleen sijaintiin, puhallinterminologiaan ja harjoitteluun liittyviä väärinkäsityksiä, ja tuo julki 1800-luvulta saakka tiedossa ollutta informaatiota siitä, miten soittaa trumpettia helposti ja vaivattomasti. Työssä esitellään Claude Gordonin pedagogiikan peruselementit; mitä harjoitella, miten harjoitella ja milloin harjoitella. Tutkimus on laadullinen ja perustuu vuonna 2011 tehtyyn teemahaastatteluun. Tutkimusta varten haastateltiin kahta suomalaista ja kahta yhdysvaltalaista ammattimuusikkoa, jotka ovat päätyneet käyttämään Claude Gordonin pedagogiikkaa soittonsa perustana. Yhdysvaltalaiset haastateltavat olivat Claude Gordonin entisiä oppilaita, ja Gordonin itsensä kouluttamia opettajia. Haastatteluista saatujen tulosten ja tekijän omien kokemusten lisäksi työssä kuvataan vaivattoman soittotekniikan saavuttamista motoristen taitojen oppimisen, eksperttiyden, hiljaisen tiedon ja neuroplastisuuden näkökulmista. Claude Gordonin pedagogiikka yhdistää toimivan ja tavoitteellisen sisältönsä hyvin tehokkaasti jäsennettyihin harjoittelurutiineihin. Oppimisesta saatu palaute ja opiskelijan motivaatio ovat tärkeässä roolissa haluttaessa saada täysi hyöty Gordonin pedagogiikasta. Tutkimustulosten mukaan Gordonin pedagogiikan avulla trumpetin soitolle on mahdollista rakentaa vankka pohja, joka ei aseta esteitä trumpetistin musiikilliselle ilmaisulle. Koska Gordonin pedagogiikan perustana olevat säännönmukaiset lähtökohdat eivät muutu, voi soittaja hyödyntää niihin perustuvia soiton elementtejä koska tahansa. ...
Keywords
trumpetti ekspertiisi hiljainen tieto neuroplastisuus eksperttiys motoriset taidot asiantuntijuus soittaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408212395

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25552]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The impact of transient visual deprivation and proprioception in motor skill learning and acute cortical excitability 

    Nätkynmäki, Anna (2020)
    The purpose of the present study was to assess the impact of transient visual deprivation in complex motor skill learning and motor skill training induced acute cortical excitability in healthy subjects. Training induced ...
  • Modulation of plasticity of the soleus area of the motor cortex using paired associative stimulation 

    Kumpulainen, Susanne (University of Jyväskylä, 2015)
    Paired associative stimulation (PAS) repeatedly combines single somatosensory nerve stimuli with single transcranial magnetic stimuli to induce bidirectional changes in the excitability of the cortical projections to ...
  • Relationship between capacity for motor cortical plasticity and learning a complex perceptual-motor skill 

    Merikoski, Veera (2019)
    Taitoharjoitus ja parillinen assosiatiivinen stimulaatio (PAS) aiheuttavat long-term potentiation -kaltaista synaptista plastisuutta (LTP) primaarisella motorisella aivokuorella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia ...
  • Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa 

    Rytkönen, Aino (2018)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka musiikki voi toimia kuntouttavana ja oppimista tukevana tekijänä, oppimisvaikeuksista sekä ADHD:stä kärsivien lasten kohdalla. Musiikkiterapiaa käytetään näiden vaikeuksien h ...
  • Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa 

    Kupari, Hanna (2017)
    Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre