Peruskouluaikaiset vähemmistöön kuulumisen kokemukset varhaisaikuisten puheenvuoroissa
Pro gradu –tutkielma tarkastelee peruskoulumaailman vivahteikkuutta vähemmistöön kuuluvien ihmisten kertomien tarinoiden kautta. Tutkimustehtävänä on kuvata, millaisena vähemmistöön kuuluvan nuoren peruskouluarki on haastateltavien kertomuksissa näyttäytynyt, sekä miten vähemmistöidentiteetin ilmiö näyttäytyy näiden tarinoiden sisällä. Tutkielma on laadullinen ja perustuu fenomenologiseen lähestymistapaan. Tutkielman viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktivismi, eli tarkastelun kohteena ovat kielessä rakentuva todellisuus ja sen sisältämät merkitykset.
Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostuu neljästä yksilöhaastattelusta, jotka on kerätty videoyhteyden välityksellä alkuvuoden 2024 aikana. Haastateltavat ovat 18—25-vuotiaita Suomessa peruskoulunsa käyneitä varhaisaikuisia, jotka ovat peruskouluaikanaan identifioituneet osaksi ainakin yhtä marginalisoitua vähemmistöä. Taustoitan haastatteluaineiston tarkastelua vähemmistöidentiteettiä, vähemmistöön kuulumisen rakenteita ja koulun moninaisuuden kohtaamiskykyä käsittelevällä tutkimuskirjallisuudella. Tutkimusaineistoni analyysitapana toimii fenomenologinen menetelmä, jossa huomio kohdistuu kerrottujen tarinoiden sisältöön ja merkityksiin. Tavoitteena on ollut pitää aineiston tulkinnan keskiössä haastateltavien puheessa tuotetun ilmiön kulttuurista ja yhteiskunnallista ymmärtämistä haastattelujen sisältämien merkitysten avulla.
Haastatteluaineiston tarkastelu tekee näkyväksi marginalisoituihin vähemmistöihin kuuluvien näkökulman. Aineiston fenomenologista analyysimetodia hyödyntävässä analyysissä tuon esiin tekijöitä, jotka ilmentävät vähemmistöstatuksen kannalta kulttuurisesti keskeisiä merkityksiä. Analyysin pohjalta syntyi kuusi merkityskokonaisuutta: 1) Vähemmistöidentiteetin muodostuminen, 2) Näkyvissä vai näkymättömissä, 3) Ympäristöä skannaamassa omana itsenään olemisen mahdollisuuksista, 4) Opettajan valtaa ja vastuuta, 5) Oma turvapaikka – arjen kuormitukselta suojaavat rakenteet ja 6) Minuus vähemmistökokemusten muovaamana. Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että vähemmistöön kuuluminen vaikutti kokijansa koulukokemukseen monisyisesti aiheuttaen vähemmistöön kuuluvalle yksilölle painetta tarkkailla ympäristöään ja havainnoida sosiaalisia tilanteita omana itsenään olemisen mahdollisuuksista.
Pohdintaosiossa liitän tutkimustulokset tutkimuskirjallisuuteen pohtimalla yhteiskunnallisesti marginaalisen vähemmistöaseman mahdollisia vaikutuksia ja yhteyksiä vähemmistöön kuuluvien yksilöiden peruskoulukokemuksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhteisöihin kuulumisen vahvuus : asuinpaikkaan ja muihin yhteisöihin kuulumisen vahvuus Suomessa 1999-2014
Kataja, Esko (2018)Tässä pro gradussa tutkin kuulumisen (eng. Belonging) kokemuksen vahvuutta ja sen suhdetta ihmisten elämäntilanteeseen liittyviin taustamuuttujiin. Aineistona käytän neljää Kulutus ja elämäntapa -kyselystutkimussarjaa ... -
Yläkoulun oppilaiden kouluun kuulumisen kehityskulut 7. luokan alusta 8. luokan alkuun : kehityskulkujen yhteys oppilaiden käytösoireisiin
Virtanen, Tuomo; Malinen, Olli-Pekka; Haverinen, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Kouluun kuuluminen on yksi oppilaiden tunneperäisen kiinnittymisen osa-alue. Sillä viitataan oppilaan kokemuksiin siitä, miten hän tulee hyväksytyksi, arvostetuksi, mukaan otetuksi ja tuetuksi koulun sosiaalisessa ympäristössä. ... -
"Manne takaraivossa" : ennakkoluulot ja syrjintä suomalaisten romaniyrittäjien kokemana : fenomenografinen tutkimus
Anttonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2009)The purpose of my research is to describe and to understand the prejudices and discrimination faced by the Finnish Roma entrepreneurs in the business activities. The research aims to answer the main question: What are the ... -
"En vain oikein usko, että mulla on oikeutta sanoa olevani natiivi, kun en tiedä siitä mitään" : kaupunki-intiaanien identiteetin käsitykset teoksessa Ei enää mitään
Nupponen, Sofia (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin jälkikoloniaalisen kirjallisuudentutkimuksen sekä identiteetin teorian valossa Tommy Orangen teosta Ei enää mitään (2018). Tutkimuksen tavoitteena on tutkia teoksen kaupunki-intiaanihahmojen ... -
Lasten kuulumisen rakentuminen perhearjessa
Gråsten, Heidi (2016)Tunne siitä, että kuuluu johonkin, on olennaisen tärkeää ihmisen hyvinvoinnille, ja kun ihminen luo kuulumistaan ympäristönsä eri ulottuvuuksiin, luo hän samalla käsitystä myös itsestään. Pro gradu –tutkielmani tarkoituksena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.