University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Matematiikan minäpystyvyyden yhteys yhteen- ja vähennyslaskutaidon kehitykseen 2.-5. luokan oppilailla

Thumbnail
View/Open
412.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Törö, Jenni-Kaisa
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Sujuva laskutaito on tärkeä arjentaito. Se luo myös pohjan korkeampien matemaattisten taitojen oppimiselle. PISA-testien yhteydessä on havaittu, että suomalaisilla oppilailla heidän minäpystyvyyskäsitys on yhteydessä matemaattiseen suoriutumiseen muita maita voimakkaammin. Minäpystyvyyden on huomattukin ennustavan matemaattista suoriutumista, jos tutkitaan taidon tasoa sillä hetkellä. Sen sijaan ei ole tutkittu minäpystyvyyden yhteyttä peruslaskutaitojen kehitykseen. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka minäpystyvyys oli yhteydessä peruslaskutaitoon ja sujuvuuden kehitykseen yhteen- ja vähennys-laskuissa 2.–5. luokkalaisilla kahdeksan kuukauden seurantajakson aikana. Lisäksi selvitettiin, oliko minäpystyvyyden ja laskemisen sujuvuuden kehityksen yhteys erilaista eri-ikäisillä oppilailla ja tytöillä tai pojilla. Tutkimusjoukon muodostivat 1344 oppilasta. Yhteen- ja vähennyslaskutaidon sujuvuutta arvioitiin aikarajoitteisilla ryhmätehtävillä, lukuvälillä 0-20. Minäpystyvyyttä testattiin kyselylomakkeella, jossa lapsi vastasi annettuihin väittämiin 7-asteisella Likertin asteikolla. Tutkielman tuloksena huomattiin, että matematiikan minäpystyvyys oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä peruslaskutaidon tasoon kaikilla ikä-luokilla. Sen lisäksi havaittiin, että tytöillä minäpystyvyyden yhteys peruslaskutaitoon oli vahvempi kuin pojilla. Sen sijaan laskutaidon kehitykseen löydettiin heikko yhteys vain neljännen luokan yhteenlaskukehityksen osalta. Muuten merkitsevää yhteyttä ei löydetty minäpystyvyyden ja peruslaskutaidon kehityksen väliltä eri-ikäisillä lapsilla, eikä eri sukupuolilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkielman valossa minäpystyvyyden yhteys peruslaskutaidon tasoon on selvä, mutta yhteys laskutaidon kehitykseen on vain hyvin heikko tai sitä ei ole. Minäpystyvyyden ja taitotason yhteyden osalta tutkielman tulokset ovat linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Aiemmat tutkimukset ovat lähinnä poikkileikkaustutkimuksia, eikä minäpystyvyyden ja peruslaskutaitojen kehityksen yhteyttä ole tutkittu. Jatkossa tutki-musta tarvittaisiin selvittämään, onko minäpystyvyyden yhteys peruslaskutaidon kehitykseen erilaista heikoilla laskijoilla tai vahvoilla laskijoilla. ...
Keywords
minäpystyvyys matemaattiset taidot sujuvuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702211501

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla 

    Jyrävä, Meri (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitetään sisäisen vahvuuden sekä vahvuuden ihmissuhteissa yhteyksiä matematiikan minäpystyvyyden muutokseen kolmannen luokan syksystä neljännen luokan syksyyn. Lisäksi tarkastellaan, ovatko nämä ...
  • Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä 

    Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)
    Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ...
  • Minäpystyvyyden ja motivaation yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla 

    Lehmus, Kati; Lehmus, Satu (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä laskusujuvuuteen, niiden erillisiä selitysosuuksia sekä aiemman minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä myöhempään laskusujuvuuteen 1–3. ...
  • Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen : Matematiikan Maailmaan -hankkeen kokemuksia 

    Korpipää, Heidi; Koponen, Tuire; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2021)
    Matematiikan taitojen kehitystä ohjaavat taitojen oppimiseen liittyvien alkuvalmiuksien ohella erilaiset emotionaaliset tekijät, kuten oppilaan uskomukset itsestään matematiikan osaajana. Nämä uskomukset alkavat muodostua ...
  • Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla 

    Hietamäki, Sini; Puttonen, Jenni (2017)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre