Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKolsi, Sami
dc.date.accessioned2017-02-10T14:13:26Z
dc.date.available2017-02-10T14:13:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1672638
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53009
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata Volkswagen-konsernin toimitusjohtajien sekä sen yhdysvaltalaisen tytäryhtiön toimitusjohtajan vaikuttamisen keinoja suuren kriisin yhteydessä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaisia piirteitä johtajien viestintään liittyy. Aihetta tutkittiin dramatistisen teoriataustan kautta ja kohteeksi valittiin ylimmät johtohenkilöt siitä syystä, että he antoivat ainoat viralliset ja henkilöityneet lausunnot kriisistä. Lisäksi heidän vaikuttamista pystyttiin vertailemaan keskenään työpositioiden samankaltaisuuden vuoksi. Tulosten perusteella Volkswagen-konsernin toimitusjohtajien vaikuttamisen retoriikka on hyvin nöyrää ja nopeasti kriisistä eteenpäin pyrkivää. Kukaan toimitusjohtajista ei suoraan syytä ketään, vaan kaikki pikemminkin pahoittelevat tilannetta, ja pyytävät sitä anteeksi erilaisilta sidosryhmiltä. Suurin ero toimitusjohtajien vaikuttamisen keinojen välillä on niiden kohdeyleisö. Martin Winterkornin lausunnot on suunnattu laajasti oikeastaan kaikille vastaanottajille, kun taas Müllerin puheet painottuvat enemmän omille työntekijöille. Hornin lausunto on puolestaan suunnattu eniten amerikkalaisille viranomaisille. Tuloksista voidaan kuitenkin nähdä, että yhtiön ja johtajien viestintälinja on hyvinkin yhtenäinen kauttaaltaan. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhtiön johtajat eivät ainakaan halua enää pahentaa kriisiä omilla lausunnoillaan, sillä niissä ei ole minkäänlaisia syytöksiä tai aggressiivisuutta ulkopuolisia tahoja kohtaan. Toisaalta johtajat eivät myöskään suoraan syytä yhtiön sisällä ketään, mikä voidaan tulkita haluksi suojella omaa työpaikkaa ja sen työntekijöitä. Lisäksi on perusteltua olettaa, että nöyrällä ja anteeksi pyytävällä linjalla yhtiö ja sen johtajat haluavat välttää tai ainakin minimoida taloudelliset riskit. Nopeasti kriisin sivuuttavalla retoriikalla yhtiö halutaan siirtää nopeasti positiivisempien asioiden ympäröidyksi, millä pystytään antamaan myös täysin uusi alku yhtiölle.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (62 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherVolkswagen Group
dc.title"Olen loputtoman pahoillani" : dramatistinen analyysi Volkswagenin toimitusjohtajien lausunnoista päästöhuijausskandaalin yhteydessä
dc.title.alternativeDramatistinen analyysi Volkswagenin toimitusjohtajien lausunnoista päästöhuijausskandaalin yhteydessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201702101411
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.date.updated2017-02-10T14:13:27Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysoyritysviestintä
dc.subject.ysotoimitusjohtajat
dc.subject.ysokriisiviestintä
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoorganisaatioviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot