"Olen loputtoman pahoillani" : dramatistinen analyysi Volkswagenin toimitusjohtajien lausunnoista päästöhuijausskandaalin yhteydessä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata Volkswagen-konsernin toimitusjohtajien sekä sen
yhdysvaltalaisen tytäryhtiön toimitusjohtajan vaikuttamisen keinoja suuren kriisin yhteydessä.
Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaisia piirteitä johtajien viestintään liittyy.
Aihetta tutkittiin dramatistisen teoriataustan kautta ja kohteeksi valittiin ylimmät johtohenkilöt siitä
syystä, että he antoivat ainoat viralliset ja henkilöityneet lausunnot kriisistä. Lisäksi heidän
vaikuttamista pystyttiin vertailemaan keskenään työpositioiden samankaltaisuuden vuoksi.
Tulosten perusteella Volkswagen-konsernin toimitusjohtajien vaikuttamisen retoriikka on hyvin nöyrää
ja nopeasti kriisistä eteenpäin pyrkivää. Kukaan toimitusjohtajista ei suoraan syytä ketään, vaan kaikki
pikemminkin pahoittelevat tilannetta, ja pyytävät sitä anteeksi erilaisilta sidosryhmiltä.
Suurin ero toimitusjohtajien vaikuttamisen keinojen välillä on niiden kohdeyleisö. Martin Winterkornin
lausunnot on suunnattu laajasti oikeastaan kaikille vastaanottajille, kun taas Müllerin puheet painottuvat
enemmän omille työntekijöille. Hornin lausunto on puolestaan suunnattu eniten amerikkalaisille
viranomaisille. Tuloksista voidaan kuitenkin nähdä, että yhtiön ja johtajien viestintälinja on hyvinkin
yhtenäinen kauttaaltaan.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhtiön johtajat eivät ainakaan halua enää pahentaa kriisiä
omilla lausunnoillaan, sillä niissä ei ole minkäänlaisia syytöksiä tai aggressiivisuutta ulkopuolisia tahoja
kohtaan. Toisaalta johtajat eivät myöskään suoraan syytä yhtiön sisällä ketään, mikä voidaan tulkita
haluksi suojella omaa työpaikkaa ja sen työntekijöitä. Lisäksi on perusteltua olettaa, että nöyrällä ja
anteeksi pyytävällä linjalla yhtiö ja sen johtajat haluavat välttää tai ainakin minimoida taloudelliset
riskit. Nopeasti kriisin sivuuttavalla retoriikalla yhtiö halutaan siirtää nopeasti positiivisempien asioiden
ympäröidyksi, millä pystytään antamaan myös täysin uusi alku yhtiölle.
...
Muu nimeke
Dramatistinen analyysi Volkswagenin toimitusjohtajien lausunnoista päästöhuijausskandaalin yhteydessäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Samsung and Volkswagen Crisis Communication in Facebook and Twitter : A Comparative Study
Zhang, Boyang; Veijalainen, Jari; Kotkov, Denis (SCITEPRESS Science And Technology Publications, 2017)Since September 2015 at least two major crises have emerged where major industrial companies producing consumer products have been involved. In September 2015 diesel cars manufactured by Volkswagen turned out to be ... -
Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma
Joensuu, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)Työelämän psykologinen sopimus tarkoittaa kirjoittamatonta sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaatio tarjoaa esimerkiksi työllisyyden turvaa ja ylenemismahdollisuuksia ja huolehtii työntekijästä ongelmien ... -
Value of the Balanced Scorecard for organizational communication in knowledge-intensive firms
Ihanainen-Rokio, Outi (University of Jyväskylä, 2014) -
Understanding evolving organisational issues in social media
Zhang, Boyang (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to better understand the spread of issues in social media, a relatively new phenomenon that is not fully understood in academia. The phenomenon has also captured the interest of organisations, ... -
Toimitusjohtajien preferoimat kanavat myynnillisten keskustelunavausten vastaanottamiseen
Kattelus, Jere (2022)Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, mitä kanavia toimitusjohtajat preferoivat vastaanottaessaan myynnillisiä keskustelunavauksia B2B-myyjiltä. Tutkimustavoitteeseen pyrittiin saamaan vastaus vastaamalla seuraaviin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.