University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Olen loputtoman pahoillani" : dramatistinen analyysi Volkswagenin toimitusjohtajien lausunnoista päästöhuijausskandaalin yhteydessä

Thumbnail
View/Open
443.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kolsi, Sami
Date
2017
Discipline
PuheviestintäSpeech Communication

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata Volkswagen-konsernin toimitusjohtajien sekä sen yhdysvaltalaisen tytäryhtiön toimitusjohtajan vaikuttamisen keinoja suuren kriisin yhteydessä. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaisia piirteitä johtajien viestintään liittyy. Aihetta tutkittiin dramatistisen teoriataustan kautta ja kohteeksi valittiin ylimmät johtohenkilöt siitä syystä, että he antoivat ainoat viralliset ja henkilöityneet lausunnot kriisistä. Lisäksi heidän vaikuttamista pystyttiin vertailemaan keskenään työpositioiden samankaltaisuuden vuoksi. Tulosten perusteella Volkswagen-konsernin toimitusjohtajien vaikuttamisen retoriikka on hyvin nöyrää ja nopeasti kriisistä eteenpäin pyrkivää. Kukaan toimitusjohtajista ei suoraan syytä ketään, vaan kaikki pikemminkin pahoittelevat tilannetta, ja pyytävät sitä anteeksi erilaisilta sidosryhmiltä. Suurin ero toimitusjohtajien vaikuttamisen keinojen välillä on niiden kohdeyleisö. Martin Winterkornin lausunnot on suunnattu laajasti oikeastaan kaikille vastaanottajille, kun taas Müllerin puheet painottuvat enemmän omille työntekijöille. Hornin lausunto on puolestaan suunnattu eniten amerikkalaisille viranomaisille. Tuloksista voidaan kuitenkin nähdä, että yhtiön ja johtajien viestintälinja on hyvinkin yhtenäinen kauttaaltaan. Tulosten perusteella voidaan todeta, että yhtiön johtajat eivät ainakaan halua enää pahentaa kriisiä omilla lausunnoillaan, sillä niissä ei ole minkäänlaisia syytöksiä tai aggressiivisuutta ulkopuolisia tahoja kohtaan. Toisaalta johtajat eivät myöskään suoraan syytä yhtiön sisällä ketään, mikä voidaan tulkita haluksi suojella omaa työpaikkaa ja sen työntekijöitä. Lisäksi on perusteltua olettaa, että nöyrällä ja anteeksi pyytävällä linjalla yhtiö ja sen johtajat haluavat välttää tai ainakin minimoida taloudelliset riskit. Nopeasti kriisin sivuuttavalla retoriikalla yhtiö halutaan siirtää nopeasti positiivisempien asioiden ympäröidyksi, millä pystytään antamaan myös täysin uusi alku yhtiölle. ...
Alternative title
Dramatistinen analyysi Volkswagenin toimitusjohtajien lausunnoista päästöhuijausskandaalin yhteydessä
Keywords
Volkswagen Group yritysviestintä toimitusjohtajat kriisiviestintä retoriikka viestintä organisaatioviestintä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702101411

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Samsung and Volkswagen Crisis Communication in Facebook and Twitter : A Comparative Study 

    Zhang, Boyang; Veijalainen, Jari; Kotkov, Denis (SCITEPRESS Science And Technology Publications, 2017)
    Since September 2015 at least two major crises have emerged where major industrial companies producing consumer products have been involved. In September 2015 diesel cars manufactured by Volkswagen turned out to be ...
  • Uskomuslääkinnän dramatistinen retoriikka : terveysalan etujärjestöjen esittämät kuvat maailmasta uskomuslääkintää käsittelevissä teksteissä 

    Eilola, Matias (2023)
    Uskomuslääkintä on kansanterveydellisesti merkittävä ja vahvasti mielipiteitä jakava terveysviestinnän aihepiiri. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin terveysalan etujärjestöjen tuottamaa uskomuslääkinnän retoriikkaa. Tavoitteena ...
  • Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma 

    Joensuu, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)
    Työelämän psykologinen sopimus tarkoittaa kirjoittamatonta sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaatio tarjoaa esimerkiksi työllisyyden turvaa ja ylenemismahdollisuuksia ja huolehtii työntekijästä ongelmien ...
  • Value of the Balanced Scorecard for organizational communication in knowledge-intensive firms 

    Ihanainen-Rokio, Outi (University of Jyväskylä, 2014)
  • Understanding evolving organisational issues in social media 

    Zhang, Boyang (University of Jyväskylä, 2017)
    The aim of this dissertation is to better understand the spread of issues in social media, a relatively new phenomenon that is not fully understood in academia. The phenomenon has also captured the interest of organisations, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre