University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma

Thumbnail
View/Open
1.9 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in humanities
Authors
Joensuu, Sanna
Date
2006
Discipline
Yhteisöviestintä

 
Työelämän psykologinen sopimus tarkoittaa kirjoittamatonta sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaatio tarjoaa esimerkiksi työllisyyden turvaa ja ylenemismahdollisuuksia ja huolehtii työntekijästä ongelmien kohdatessa. Työntekijä vuorostaan tarjoaa lojaalisuutensa, sitoutuu organisaatioon ja luottaa työnantajaansa. Tällainen perinteinen malli ei Joensuun mukaan välttämättä enää toimi organisaatioissa.Uudessa sopimuksessa työnantaja ei lupaa elinikäistä työpaikkaa eikä siten tarjoa turvallisuutta. Kun organisaatio ei sitoudu työntekijään, ei työntekijäkään voi sitoutua organisaatioon. Työnantaja tarjoaa sillä hetkellä työpaikan, palkitsee suorituksista ja maksaa tarpeeksi korkeaa palkkaa työntekijän monipuolisia taitoja vastaan. Työntekijän on oltava valmis venymään ja sietämään epävarmuutta ja muutosta.Joensuu on tarkastellut väitöskirjassaan perinteisiä käsityksiä työntekijästä sisäisen viestinnän ja PR:n oppikirjojen kautta. Näitä perinteisiä käsityksiä hän vertaa postmodernin yhteiskunnan arvoihin. Joensuu on tutkinut käsityksiä postmodernista organisaatiosta, postmodernista työntekijästä ja työelämän uudesta sopimuksesta informaatioteknologian alan organisaatioissa. Tutkittujen organisaatioiden työntekijöitä voi hyvin luonnehtia postmoderneiksi työntekijöiksi.Organisaatioiden sisäinen viestintä lähenee yhä enemmän sisäistä markkinointia. Työpaikoilla korostuu viihtyvyys, sillä monilahjakkaista työntekijöistä kilpaillaan. Sisäisen viestinnän tavoitteena on luoda avoimet kykymarkkinat organisaation sisälle ja mahdollistaa kriittisten äänten kuuluminen. ...
Publisher
Jyväskylän yliopisto
ISBN
951-39-2654-0
ISSN Search the Publication Forum
1459-4331
Keywords
organisaatioviestintä sisäinen tiedotus postmodernismi informaatioteknologia suhdetoiminta työelämä työyhteisöt työntekijät organisaatiot tietotekniikka viestintä yritysviestintä
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-2654-0

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3177]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kahvipöydästä yleiseen tietoon : sisäisen viestinnän tutkimus rahoitusalan organisaatiossa 

    Kumpulainen, Piia (2008)
  • Työyhteisön sisäisen viestinnän haasteet organisaation muutoksessa 

    Hämäläinen, Sirpa (2011)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin työyhteisön sisäistä viestintää organisaation muutostilanteessa. Tutkimuskohde oli uusi yksikkö, joka kuuluu moniammatilliseen koulutusorganisaatioon. Tutkimuksella selvitettiin tiedonkulun ...
  • Yrityksen sisäistä viestintää kehittämään : kuvaileva tapaustutkimus yrityksen sisäisen viestinnän edellytyksistä ja kehittämistarpeista 

    Paajanen, Petra (2000)
  • Suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla : "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"-problematiikka globaalissa kuningaskunnassa 

    Metsäpelto, Karin (2010)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteita konsernitoimintojen viestintävastaavien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata ...
  • Sisäisen viestinnän merkitys henkilöstön työhyvinvoinnille muutostilanteessa 

    Hakkarainen, Minna (2017)
    Tämän tutkimuksen lähtökohtana toimi kiinnostus selvittää, miten sisäisellä viestinnällä voidaan muutostilanteessa vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Tutkimuksella haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre