Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma
Työelämän psykologinen sopimus tarkoittaa kirjoittamatonta sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaatio tarjoaa esimerkiksi työllisyyden turvaa ja ylenemismahdollisuuksia ja huolehtii työntekijästä ongelmien kohdatessa. Työntekijä vuorostaan tarjoaa lojaalisuutensa, sitoutuu organisaatioon ja luottaa työnantajaansa. Tällainen perinteinen malli ei Joensuun mukaan välttämättä enää toimi organisaatioissa.Uudessa sopimuksessa työnantaja ei lupaa elinikäistä työpaikkaa eikä siten tarjoa turvallisuutta. Kun organisaatio ei sitoudu työntekijään, ei työntekijäkään voi sitoutua organisaatioon. Työnantaja tarjoaa sillä hetkellä työpaikan, palkitsee suorituksista ja maksaa tarpeeksi korkeaa palkkaa työntekijän monipuolisia taitoja vastaan. Työntekijän on oltava valmis venymään ja sietämään epävarmuutta ja muutosta.Joensuu on tarkastellut väitöskirjassaan perinteisiä käsityksiä työntekijästä sisäisen viestinnän ja PR:n oppikirjojen kautta. Näitä perinteisiä käsityksiä hän vertaa postmodernin yhteiskunnan arvoihin. Joensuu on tutkinut käsityksiä postmodernista organisaatiosta, postmodernista työntekijästä ja työelämän uudesta sopimuksesta informaatioteknologian alan organisaatioissa. Tutkittujen organisaatioiden työntekijöitä voi hyvin luonnehtia postmoderneiksi työntekijöiksi.Organisaatioiden sisäinen viestintä lähenee yhä enemmän sisäistä markkinointia. Työpaikoilla korostuu viihtyvyys, sillä monilahjakkaista työntekijöistä kilpaillaan. Sisäisen viestinnän tavoitteena on luoda avoimet kykymarkkinat organisaation sisälle ja mahdollistaa kriittisten äänten kuuluminen.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
951-39-2654-0ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-4331Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3559]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kahvipöydästä yleiseen tietoon : sisäisen viestinnän tutkimus rahoitusalan organisaatiossa
Kumpulainen, Piia (2008) -
Työyhteisön sisäisen viestinnän haasteet organisaation muutoksessa
Hämäläinen, Sirpa (2011)Tutkimuksessa tarkasteltiin työyhteisön sisäistä viestintää organisaation muutostilanteessa. Tutkimuskohde oli uusi yksikkö, joka kuuluu moniammatilliseen koulutusorganisaatioon. Tutkimuksella selvitettiin tiedonkulun ... -
Suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla : "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"-problematiikka globaalissa kuningaskunnassa
Metsäpelto, Karin (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteita konsernitoimintojen viestintävastaavien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata ... -
Sisäisen viestinnän merkitys henkilöstön työhyvinvoinnille muutostilanteessa
Hakkarainen, Minna (2017)Tämän tutkimuksen lähtökohtana toimi kiinnostus selvittää, miten sisäisellä viestinnällä voidaan muutostilanteessa vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Tutkimuksella haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.