(In)congruence between presupposing teacher turns and the student’s epistemic stance : case analysis of teacher turns that presuppose the student to have epistemic access
Episteemisyyden eli tietoon pääsyn tutkiminen luokkahuonevuorovaikutuksessa on kasvattanut suosiotaan keskustelunanalyyttisessa tutkimuksessa viime vuosina. Kasvavan kiinnostuksen taustalla on ajatus siitä, että oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa, kun taas vuorovaikutusta ajaa eteenpäin osallistujien välinen tiedollinen epäsymmetria.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa episteemisyydestä luokkahuonevuorovaikutuksessa. Tarkastelin opettajan aloitevuoroja, joihin oli sisäänrakennettuna oletus oppilaan pääsystä tietoon eli oletus siitä, että oppilas tietää vastauksen kysymykseen. Lisäksi tarkastelin oppilaiden vastauksia opettajan kysymyksiin, sekä niitä seuraavia opettajan palautevuoroja.
Tutkimus toteutettiin käyttäen metodina keskustelunanalyysia: videoituja englannin oppitunteja analysoitiin litterointien avulla. Aineisto koostui kahdesta 45 minuutin englannin oppitunnista lukiossa.
Tutkimuksessa selvisi, että oletus oppilaan pääsystä tietoon ilmenee opettajan aloitevuoron kysymykseen sisäänrakennettuina viittauksina aiempien oppituntien keskusteluihin. Oppilaat sekä vahvistivat että kiistivät opettajan oletuksen tietoon pääsystä vuorovaikutuksen edetessä. Tutkimuksessa ilmeni myös tapauksia, joissa oppilaat ilmensivät jonkinasteista pääsyä tietoon, mikä ei kuitenkaan täyttänyt opettajan ennakko-oletuksen vaatimuksia.
Tämä tutkimus lisää tietoa episteemisyydestä luokkahuonevuorovaikutuksessa, sillä opettajan aloitevuorojen kysymyksiin sisäänrakennettu oletus oppilaan pääsystä tietoon on aivan uusi näkökulma aiheeseen. Tutkimuksen anti opettajankoulutukselle on, että opettajaopiskelijat tulisi tehdä tietoisiksi kysymyksiin mahdollisesti sisäänrakennetuista episteemisistä oletuksista, jotta näitä ei asetettaisi oppilaille tiedostamatta
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
Teacher smiles as an interactional and pedagogical resource in the classroom
Jakonen, Teppo; Evnitskaya, Natalia (Elsevier, 2020)In classroom settings, laughter and smiles are resources for action that are available to both teachers and students. Recent interactional studies have documented how students use these resources to deal with trouble of ... -
Resolving asymmetry of access in peer interactions during digital tasks in EFL classrooms
Vänttinen, Minttu (Elsevier, 2024)In face-to-face classrooms, when mutual visual and/or aural access to a digital device is needed but lacking during digital tasks, participants display an orientation to asymmetric access and resolve the issue through ... -
Constructing knowledge : epistemic practices in three television interview genres
Koskela, Heidi (University of Jyväskylä, 2011)This study analyses epistemic practices in broadcast television interviews, focusing on three different interview genres: celebrity interviews, sports interviews and political interviews. In the analysis I examine the ... -
Creating positive environment through interaction in Finnish EFL and CLIL classrooms
Rantala, Annukka (2008)