"Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana
Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteenani on tarkastella viidesluokkalaisten luontosuhdetta sekä käsityksiä suomalaisista riistaeläimistä ja niiden elinympäris-töistä. Perusopetuksen uudet opetussuunnitelman perusteet ovat astuneet voi-maan syksystä 2016 alkaen. Tarkoituksenani on tuoda esille niitä seikkoja, joihin uuden opetussuunnitelman mukaisessa ympäristöopin opiskelussa sekä mahdol-lisissa monialaisissa tai ilmiöpohjaisissa oppimiskokonaisuuksissa voisi olla hyö-dyllistä kiinnittää huomiota opetusta järjestettäessä. Tutkimusten tuloksiin perus-tuen luon ja kehitän yhteistyössä Suomen Riistakeskuksen kanssa riistakou-lu.com -oppimissivustoa.
Tutkimuksen verkko-oppimateriaaliin liittyvästä kehittämistehtävästä johtuen teo-riatausta pohjautuu vahvasti digitaalisten oppimisympäristöjen ja digitaalisten oppimateriaalien käsitteisiin. Tutkimuksessa ja sen tulosten tulkinnassa käyttä-miäni käsitteitä ovat ympäristökasvatus sekä luonto- ja ympäristösuhde. Tutki-muksen ja sen perusteella kehittämäni verkkomateriaalin taustalla oleva oppi-miskäsitys on sosiokonstruktiivinen. Tutkimus on laadullinen ja se pohjautuu nar-ratiiviseen lähestymistapaan. Tutkimusote on fenomenografinen. Keräsin aineis-ton eläytymismenetelmällä Uudellamaalla sijaitsevan koulun viidesluokkalaisilta oppilailta. Analysoin tutkimuksessa kerättyä aineistoa aineistolähtöisesti laadulli-sesti teemoittain tyypittelemällä. Etsin aineistosta tietoa ja viitteitä siitä, mitä op-pilaat tietävät riistaeläimistä ja niiden elinympäristöistä, ja millaisia käsityksiä heil-lä on niihin liittyen.
Tutkimuksessa ilmenee, että viidesluokkalaisten tietämys riistaeläimistä on mel-ko kapeaa. Oppilaiden riistatuntemuksessa on kuitenkin eroja. Vaikka luonnosta ja vuodenaikoihin liittyvistä erityispiirteistä tiedetään, niihin liittyy myös virhekäsi-tyksiä. Teksteissä riistaeläinten maininnat olivat painottuneet vain muutamiin lajeihin. Luonto koetaan pääsääntöisesti positiivisena paikkana, jonne on hyvä palata uudestaan. Metsää ja sen eläimiä kunnioitetaan. Aineistosta ja tuloksista sain tietoa, jonka perusteella riistakoulu.com -sivustoa kannattaa kehittää entistä kokemuksellisempaan ja vuorovaikutuksellisempaan suuntaan. Kävijälle kannat-taa tulosten perusteella tehdä tutuksi riistalajien monipuolinen kirjo sekä erityi-sesti riistalintulajit, joista tutkimusta varten kerätyissä oppilaiden eläytymistari-noissa oli erittäin vähän mainintoja.
...
Muu nimeke
Viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjanaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sähköisten oppimateriaalien hyödyt ja haasteet opetuksessa
Ronkainen, Lassi (2024)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on tutkia sähköisten oppimateriaalien hyötyjä ja haasteita opetuksessa. Tässä kandidaantintutkielmassa perehdytään myös siihen, mitä sähköiset oppimateriaalit ... -
Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt
Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Rakenteinen oppimateriaali musiikin verkko-oppimisessa
Myllykoski, Mikko (2004) -
Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Vuorentausta, Tuuli (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä ... -
Schools Went Online Over One Weekend : Opportunities and Challenges for Online Education Related to the COVID-19 Crisis
Mäkelä, Tiina; Mehtälä, Saana; Clements, Kati; Seppä, Jenna (Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020)This study aims to further the understanding of the opportunities and challenges for online education from the perspective of the coronavirus disease (COVID-19) outbreak. The situation was unique in many ways, as the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.