dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Jaakkola, Janne | |
dc.date.accessioned | 2017-01-15T08:19:37Z | |
dc.date.available | 2017-01-15T08:19:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1645982 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52732 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteenani on tarkastella viidesluokkalaisten luontosuhdetta sekä käsityksiä suomalaisista riistaeläimistä ja niiden elinympäris-töistä. Perusopetuksen uudet opetussuunnitelman perusteet ovat astuneet voi-maan syksystä 2016 alkaen. Tarkoituksenani on tuoda esille niitä seikkoja, joihin uuden opetussuunnitelman mukaisessa ympäristöopin opiskelussa sekä mahdol-lisissa monialaisissa tai ilmiöpohjaisissa oppimiskokonaisuuksissa voisi olla hyö-dyllistä kiinnittää huomiota opetusta järjestettäessä. Tutkimusten tuloksiin perus-tuen luon ja kehitän yhteistyössä Suomen Riistakeskuksen kanssa riistakou-lu.com -oppimissivustoa.
Tutkimuksen verkko-oppimateriaaliin liittyvästä kehittämistehtävästä johtuen teo-riatausta pohjautuu vahvasti digitaalisten oppimisympäristöjen ja digitaalisten oppimateriaalien käsitteisiin. Tutkimuksessa ja sen tulosten tulkinnassa käyttä-miäni käsitteitä ovat ympäristökasvatus sekä luonto- ja ympäristösuhde. Tutki-muksen ja sen perusteella kehittämäni verkkomateriaalin taustalla oleva oppi-miskäsitys on sosiokonstruktiivinen. Tutkimus on laadullinen ja se pohjautuu nar-ratiiviseen lähestymistapaan. Tutkimusote on fenomenografinen. Keräsin aineis-ton eläytymismenetelmällä Uudellamaalla sijaitsevan koulun viidesluokkalaisilta oppilailta. Analysoin tutkimuksessa kerättyä aineistoa aineistolähtöisesti laadulli-sesti teemoittain tyypittelemällä. Etsin aineistosta tietoa ja viitteitä siitä, mitä op-pilaat tietävät riistaeläimistä ja niiden elinympäristöistä, ja millaisia käsityksiä heil-lä on niihin liittyen.
Tutkimuksessa ilmenee, että viidesluokkalaisten tietämys riistaeläimistä on mel-ko kapeaa. Oppilaiden riistatuntemuksessa on kuitenkin eroja. Vaikka luonnosta ja vuodenaikoihin liittyvistä erityispiirteistä tiedetään, niihin liittyy myös virhekäsi-tyksiä. Teksteissä riistaeläinten maininnat olivat painottuneet vain muutamiin lajeihin. Luonto koetaan pääsääntöisesti positiivisena paikkana, jonne on hyvä palata uudestaan. Metsää ja sen eläimiä kunnioitetaan. Aineistosta ja tuloksista sain tietoa, jonka perusteella riistakoulu.com -sivustoa kannattaa kehittää entistä kokemuksellisempaan ja vuorovaikutuksellisempaan suuntaan. Kävijälle kannat-taa tulosten perusteella tehdä tutuksi riistalajien monipuolinen kirjo sekä erityi-sesti riistalintulajit, joista tutkimusta varten kerätyissä oppilaiden eläytymistari-noissa oli erittäin vähän mainintoja. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (82 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | luontosuhde | |
dc.subject.other | ympäristökasvatus | |
dc.subject.other | riistaeläimet | |
dc.subject.other | verkko-oppimateriaali | |
dc.subject.other | eläytymismenetelmä | |
dc.title | "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana | |
dc.title.alternative | Viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201701151153 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-01-15T08:19:38Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | luonto | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | luontosuhde | |
dc.subject.yso | ympäristökasvatus | |
dc.subject.yso | riistaeläimet | |
dc.subject.yso | verkko-oppimateriaali | |
dc.subject.yso | eläytymismenetelmä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |