dc.contributor.editor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.editor | Veijola, Anna | |
dc.contributor.editor | Parkkinen, Juha | |
dc.date.accessioned | 2017-01-11T13:19:09Z | |
dc.date.available | 2017-01-11T13:19:09Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-6686-7 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52701 | |
dc.description.abstract | Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella siirryttiin ilmiöpohjaiseen opetussuunnitelmaan
syksyllä 2014. Samalla perusopetuksessa opettaviin monialaisiin opintoihin luotiin
rakenne, jossa kullakin oppiaineella/oppiaineryhmällä on kaksi kurssia – ydinosa ja soveltava
osa. Kurssien nimet kuvaavat sanan mukaisesti opintojaksojen tavoitteita. Ensimmäisessä
osassa keskitytään oppiaineen opettamisen kannalta ydinasioiden opiskeluun, joita
toisella opintojaksolla sovelletaan. Opetusohjelmauudistuksessa sovittiin myös siitä, että
soveltavien opintojaksojen suorittaminen tapahtuu kahden aineen integraationa.
Historian ja yhteiskuntaopin soveltava osa löi tässä uudistuksessa kättä katsomusaineiden
kanssa ja ensimmäisen yhteinen kurssi aloitettiin marraskuussa 2015 lähes kolmelle
sadalle luokanopettaja- ja erityisopettajaopiskelijalle. Neljän opintopisteen laajuisella kurssilla
oli parisenkymmentä projektia, joissa opiskelijoilla oli mahdollisuus käytännössä harjoitella
erityisesti tutkivan oppimisen näkökulmaa hyvin erilaisissa projekteissa. Lisäksi oli
mahdollista luoda oma projekti, johon pari ryhmää tarttuikin.
Koska projekteissa oltiin uuden äärellä, päätimme jo ennen kurssin alkua, että ryhmien
loppuraportin muoto olisi artikkeli, sillä halusimme koota uudenlaiset kokeilut kansiin ja
kiinnostuneille lukuun. Artikkeleissa on kuvattu projektin perusidea sekä tavoitteet ja niihin
liittyvä toiminta. Useassa artikkelissa on myös kerätty kokeilusta aineisto, jonka avulla
tarkastellaan tavoitteiden toteutumista. Mukana on monenlaista erityisoppilaille suunnatuista
tutkivan oppimisen harjoituksista tulevaisuuden taitoihin keskittyviin ”escape roomeihin”. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (318 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Tutkiva oppiminen historian ja katsomusaineiden opiskelussa I | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-6686-7 | |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | book | |
dc.subject.yso | tutkiva oppiminen | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | erityiskoulut | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | katsomusaineet | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | uskonto | |
dc.subject.yso | Jyväskylä | |
dc.subject.yso | Keuruu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |