Show simple item record

dc.contributor.editorRautiainen, Matti
dc.contributor.editorVeijola, Anna
dc.contributor.editorParkkinen, Juha
dc.date.accessioned2017-01-11T13:19:09Z
dc.date.available2017-01-11T13:19:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-951-39-6686-7
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1645840
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52701
dc.description.abstractJyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella siirryttiin ilmiöpohjaiseen opetussuunnitelmaan syksyllä 2014. Samalla perusopetuksessa opettaviin monialaisiin opintoihin luotiin rakenne, jossa kullakin oppiaineella/oppiaineryhmällä on kaksi kurssia – ydinosa ja soveltava osa. Kurssien nimet kuvaavat sanan mukaisesti opintojaksojen tavoitteita. Ensimmäisessä osassa keskitytään oppiaineen opettamisen kannalta ydinasioiden opiskeluun, joita toisella opintojaksolla sovelletaan. Opetusohjelmauudistuksessa sovittiin myös siitä, että soveltavien opintojaksojen suorittaminen tapahtuu kahden aineen integraationa. Historian ja yhteiskuntaopin soveltava osa löi tässä uudistuksessa kättä katsomusaineiden kanssa ja ensimmäisen yhteinen kurssi aloitettiin marraskuussa 2015 lähes kolmelle sadalle luokanopettaja- ja erityisopettajaopiskelijalle. Neljän opintopisteen laajuisella kurssilla oli parisenkymmentä projektia, joissa opiskelijoilla oli mahdollisuus käytännössä harjoitella erityisesti tutkivan oppimisen näkökulmaa hyvin erilaisissa projekteissa. Lisäksi oli mahdollista luoda oma projekti, johon pari ryhmää tarttuikin. Koska projekteissa oltiin uuden äärellä, päätimme jo ennen kurssin alkua, että ryhmien loppuraportin muoto olisi artikkeli, sillä halusimme koota uudenlaiset kokeilut kansiin ja kiinnostuneille lukuun. Artikkeleissa on kuvattu projektin perusidea sekä tavoitteet ja niihin liittyvä toiminta. Useassa artikkelissa on myös kerätty kokeilusta aineisto, jonka avulla tarkastellaan tavoitteiden toteutumista. Mukana on monenlaista erityisoppilaille suunnatuista tutkivan oppimisen harjoituksista tulevaisuuden taitoihin keskittyviin ”escape roomeihin”.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (318 sivua)
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos
dc.titleTutkiva oppiminen historian ja katsomusaineiden opiskelussa I
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-6686-7
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoerityiskoulut
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysokatsomusaineet
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysouskonto
dc.subject.ysoJyväskylä
dc.subject.ysoKeuruu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record