University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"

Thumbnail
View/Open
938.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vesterinen, Ida
Date
2015
Discipline
Yleinen historiaGeneral History

 
Tutkimuksessa selvitin lukiolaisten historian oppimista tiimilukion kurssilla ”KULTSI –kulttuurihistoriaa tiimeissä”. Kuinka lukiolaiset oppivat historiaa, missä yhteyksissä oppimista tapahtuu, vai tapahtuuko sitä ollenkaan? Mitkä tekijät selittävät oppimista tai sen puutetta? Tutkimuksen kontekstina toimi Jyväskylän Sepän lukiolla toteutettu eurooppalaista kulttuurihistoriaa käsitellyt KULTSI -kurssi, johon oli integroitu neljä oppiainetta: historia, kuvaamataito, englanti sekä äidinkieli ja kirjallisuus. Kurssin pedagogisina lähtökohtina olivat tutkiva oppiminen, ilmiöpohjaisuus sekä tiimioppiminen ja -opettaminen. Tutkimus hyödyntää useita laadullisia menetelmiä sen perustan ollessa kouluetnografiassa. Tutkimusaineisto koostuu kurssin aikana tekemistäni havainnoista, opiskelijahaastatteluista, loppukokeista sekä muusta kurssin aikana syntyneestä materiaalista, kuten opiskelijoiden pitämistä tiimiblogeista ja oppimispäiväkirjoista. Vertasin aineistoa opetussuunnitelmassa esitettyihin historian yleisiin ja kurssikohtaisiin oppimistavoitteisiin. Aineiston perusteella kävi ilmi, ettei oppimista tapahtunut mainittavasti etenkään historian taitotavoitteiden osalta. Tämä ohjasi tutkimukseni painotusta selvittämään syitä vähäiselle oppimiselle. Analyysini pohjana käytin merkitysrakenteiden tulkintaa. Pyrin selvittämään aineistosta nousevia, julkilausuttujen asioiden taustalla olevia piilomerkityksiä ja merkitysrakenteita. Kävi ilmi, että useilla tiimeistä oli ongelmia tiimityöhön ja yleisemmin historian opiskeluun sitoutumisessa. Opiskelijoilla olikin opetussuunnitelmasta poikkeava käsitys historian oppiaineesta sekä sen oppimistavoitteista. He toistivat näkemystä historiasta yhden totuuden tapahtumahistoriana, joka kiteytyy vuosiluku- ja nimiluetteloissa. Oppimiskäsitys ohjasi opiskelua väärään suuntaan ja söi työskentelymotivaatiota. Myös vastuunotto omista opinnoista oli vaikeaa. Taustalla on suomalainen koulukulttuuri, joka ohjaa opiskelijaa vastuunoton sijaan ottamaan passiivisen roolin tiedon vastaanottajana ja toisaalta myös opettajaa toimimaan tietoa välittävänä auktoriteettina. Opettajilla olikin vaikeuksia asettua uuteen rooliinsa opiskelun ohjaajina, jolloin opiskelijat jäivät melko yksin uudessa tilanteessa. Erityisesti tiimiytymisen ja tutkivan oppimisen onnistumiseksi olisi kaivattu vahvempaa valmennusta. Vaikuttavana tekijänä oli myös lukion tuntijaon sisällä operoiminen, mikä ruuhkautti kurssiaikataulun ja loi esteitä syvemmän oppiaineintegraation sekä aikaa ja tilaa vaativan tutkivan oppimisen toteutumiselle. ...
Alternative title
Historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
Keywords
historian oppiminen historian ajattelun taidot tiimioppiminen oppiaineintegraatio tutkiva oppiminen koulukulttuuri osallisuus historia opetus oppiminen tiimiopetus lukio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505111809

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014 

    Laine, Elli (2017)
    Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ...
  • Tieto- ja viestintäteknologia historialisen ajattelun kehittämisen tukena 

    Sipola, Antti (2016)
    Pedagogisessa keskustelussa on viime aikoina noussut esille kysymys siitä, miten oppilaiden tieto- ja viestintäteknologisia taitoja voidaan kehittää. Uudistuneessa opetussuunnitelmassa tieto- ja viestintäteknologian ...
  • Monilukutaidot ja tutkiva ote historian opetuksessa 

    Veijola, Anna; Rautiainen, Matti; Kupiainen, Sanni; Mikkonen, Simo (2018)
  • Tutkimalla kiinnostavaa historian opetusta 

    Rautiainen, Matti; Veijola, Anna; Mikkonen, Simo (Helsingin opettajien ammattiyhdistys ry., 2019)
    Historian opetuksen tavoitteet ovat viimeisten 25 vuoden aikana laajentuneet opetussuunnitelmasta toiseen. Niin perusopetuksessa kuin lukiokoulutuksessa perinteisten sisältötietojen rinnalla ovat asemaansa ...
  • Historiallisen tiedon luonne ja historian tekstikäytänteet lukiolaisten kuvaamana 

    Veijola, Anna; Sulkunen, Sari; Rautiainen, Matti (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2019)
    Artikkelissa tarkastellaan, millaisia historiallisen tiedon luonteen kuvauksia lukiolaiset tuottivat tutkivan historian oppimisen kurssilla sekä millaiseen tekstitoimintaan nämä kuvaukset kytkeytyivät. Aineistona ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre